Skip to main content

Arbetstagare, vad kan du göra åt arbetsrelaterad ensamhet?

Arbetsrelaterad ensamhet innebär att känna sig ensam i arbetet och på arbetsplatsen, vilket uppstår om det inte finns tillräckligt med goda relationer i arbetet. Ensamhet är en individuell känsla som försämrar arbetsvälbefinnande, arbetsinsats och gemenskap.

Sammanfattning

  • Arbetsrelaterad ensamhet är en långvarig känsla av utanförskap på arbetsplatsen.
  • Arbetsplatsens strukturer och individuella faktorer påverkar arbetsrelaterad ensamhet.
  • Arbetsrelaterad ensamhet försämrar hälsa och ork.
  • På arbetsplatsen kan var och en minska upplevelsen av ensamhet med små handlingar.

På den här sidan hittar du tips för att lindra arbetsrelaterad ensamhet.

Arbetsrelaterad ensamhet kan drabba vem som helst, oavsett position. Den kan förekomma även i arbetsmiljöer där det finns många människor och möten.

  • Social ensamhet innebär att det inte finns tillräckligt med sociala kontakter och fungerande nätverk i arbetet och på arbetsplatsen.
  • Emotionell ensamhet innebär att det saknas tillräcklig öppenhet och tillit i interaktionen mellan människor på arbetsplatsen.

Arbetsrelaterad ensamhet försämrar arbetsvälbefinnande och påverkar negativt arbetsinsats och gemenskap. Långvarig arbetsrelaterad ensamhet kan leda till sjukdom och till och med byte av arbetsplats.

I följande video (2:28) berättar Pauliina vad arbetsrelaterad ensamhet är.

Varför uppstår arbetsrelaterad ensamhet?

Arbetsrelaterad ensamhet kan bero på brister i arbetet och dess organisering samt på en individualistisk och krävande arbetskultur på arbetsplatsen.

Orsaker till arbetsrelaterad ensamhet är arbetets karaktär, distans-/hybridarbete, bristande organisering och ledning, sociala relationer på arbetsplatsen och interna faktorer på arbetsplatsen.

Faktorer i arbetet och arbetsgemenskapen som ökar risken för arbetsrelaterad ensamhet är:

  • psykosocial belastning i arbetet
  • mängden distansarbete
  • otydlig kommunikationspraxis
  • dåligt stöd från chefen
  • bristfällig introduktion
  • otillräcklig respons.

Arbetsrelaterad ensamhet förekommer i arbetsgemenskaper där det finns social uteslutning, det vill säga ostracism.

Faktorer hos individen som ökar risken för arbetsrelaterad ensamhet är:

  • en yrkesidentitet som är ny eller under förändring
  • otydliga eller saknade mål som inte ger tillräcklig utmaning och variation
  • inställning till arbetet och andra medlemmar i arbetsgemenskapen
  • sociala färdigheter
  • negativa livshändelser
  • personlighetsdrag
  • egna fysiska egenskaper och eventuella begränsningar.

Arbetsrelaterad ensamhet utmattar

Att uppleva ensamhet i arbetet ökar stressen och risken för arbetsrelaterad utmattning, särskilt cynism mot arbetet och försämrad yrkesmässig självkänsla.

Arbetsrelaterad ensamhet påverkar:

  • arbetsmotivation och ork
  • humör
  • sociala relationer
  • sömn
  • koncentration
  • fysisk hälsa, till exempel i form av olika smärtor.

Att uppleva ensamhet i arbetsgemenskapen försvårar återhämtning under och efter arbetsdagen samt gör det svårare att kombinera arbete och övrigt liv.

Sambandet mellan humör, sociala relationer och ensamhet är dubbelriktat: negativt humör leder till tillbakadragande från sociala relationer, och när man inte upplever positiva känslor på arbetsplatsen förstärks ensamhet och tillbakadragande.

När man upplever ensamhet är det svårt att luta sig mot andra och be om eller erbjuda hjälp, vilket försämrar teamarbetet och hela arbetsgemenskapens funktion. Effekterna syns också i annat arbete. Arbetsrelaterad ensamhet ökar frånvaro och viljan att byta arbetsplats.

Tips för att minska ensamhet på jobbet

Stärk den sociala hälsan - förebygga ensamhet på arbetsplatsen

Att värna om den sociala hälsan är lika viktigt som att ta hänsyn till den fysiska och psykiska hälsan.

Arbetsplatsens och chefens uppgift är att hjälpa till med det gemensamma arbetet. En positiv relation till chefen och arbetskamraterna stöder det egna välbefinnandet i arbetet.

Vad kan du själv göra och förvänta dig av arbetsplatsen för att trivas på jobbet?

Håll fast vid dina egna resurser och satsa på:

  • färdigheter i självledarskap
  • självständig utveckling av arbetsuppgifter
  • utveckling av den egna kompetensen
  • arbetskamratfärdigheter, tillräcklig flexibilitet och nödvändig bestämdhet
  • att tillhöra och delta i arbetsgemenskapen

Visa uppskattning för chefen och be om hjälp vid behov

  • med att främja gemensamma arbetsärenden
  • vid förändringar som rör arbetet
  • med att stötta arbetsvälbefinnande och ork

Samarbeta och var en rättvis arbetskamrat:

  • visa uppskattning och ge feedback, stötta arbetskamrater
  • diskutera och fråga öppet
  • tala inte bakom ryggen om sådant du inte skulle säga ansikte mot ansikte
  • främja gemensamma mål i arbetet

Om du själv upplever arbetsrelaterad ensamhet:

Bli inte ensam med problemet. Det finns hjälp att få mot ensamhet, och du kan hitta sätt att påverka även om du redan har provat många saker. Det viktiga är att du tar ensamheten på allvar och inte ignorerar den. Börja främja din sociala hälsa med små steg.

  • Identifiera och tala: När du märker att du upplever arbetsrelaterad ensamhet, stanna upp. Möt känslan och behovet bakom den. Du kan fundera själv eller tillsammans med en pålitlig person: ”Vilka förändringar önskar jag och hur kan jag själv främja dem?”.
  • Diskutera och öva på att byta perspektiv: Att ställa frågor, fundera högt, dela egna tankar och höra andras erfarenheter skapar tillit och förebygger missförstånd. Andra vet inte vad du tänker, hoppas och behöver. Ofta vill en arbetskamrat gärna hjälpa.
  • Utveckla arbetskamratfärdigheter: Gör små vardagliga handlingar till en vana, som att hälsa, lära känna och visa intresse, ställa frågor samt ge och ta emot hjälp. De stärker känslan av samhörighet.
  • Förbind dig till arbetsgemenskapen: Fråga om oklara rutiner och för en öppen diskussion om gemensamma spelregler. Förbind dig till samarbete och var öppen för olika sätt att arbeta.
  • Delta i arbetsplatsens evenemang och tillfällen, även om de inte alltid lockar dig: Upplevelsen av att höra till handlar också om ditt eget val och din ansträngning. Att vara och göra saker tillsammans ökar känslan av att du är en viktig del av arbetsgemenskapen.

Läs mer

Det här materialet är en del av de delaktighetsfrämjande verktygen för en omsorgsfull arbetsgemenskap. Ta del av fler verktyg som stärker gemenskapen här:

När och var kan man få hjälp?

Det är bäst att söka hjälp med en låg tröskel.

Hjälp av yrkesperson

En yrkespersons hjälp behövs särskilt när de egna krafterna, egenvårdsråden och stödet från närstående inte räcker till. En yrkesperson lyssnar och stöttar. Vanligtvis strävar hen även efter att hjälpa dig att hitta nya perspektiv och sätt att hantera en svår situation.

Du kan söka hjälp till exempel från:

Hur kan Psykporten.fi hjälpa?

Symtomtest

Med hjälp av symtomtesten kan du bedöma hur allvarliga dina symtom är. Utgående från dina svar får du tips på vad du kan göra för att underlätta din situation.

Egenvårdsprogram

Med hjälp av egenvårdsprogrammen kan du förbättra ditt välbefinnande om du är orolig för din psykiska hälsa eller uppvisar lindriga symtom. Egenvårdsprogrammen innehåller information och övningar.

Nätterapi

Främst för personer som är äldre än 16 år. Du behöver en remiss och bankuppgifter.

Nätterapi går ut på att man gör olika uppgifter på egen hand. En nätterapeut ger respons på de uppgifter som du gör och svarar på dina frågor. Nätterapeuten har specialiserat sig på den typen av symtom som du har. Du behöver en läkarremiss för nätterapi.