Skip to main content

En bra introduktion skapar engagemang för arbetet

En bra introdukstion hjälper en ny medarbetare att knyta an till arbetsplatsen. När medarbetaren känner att hen hör till gruppen, tar hen till sig arbetsuppgifterna snabbare, utför dem bättre och förbinder sig starkare till organisationen.

Sammanfattning

  • En bra introduktion omfattar både arbetsuppgifter och socialt välbefinnande samt gemenskap.
  • Mentorskap och tydliga stödpersoner hjälper den nya medarbetaren att anpassa sig till arbetet och arbetsplatsen samt stärker den professionella utvecklingen.
  • Arbetsplatsens informella möten stöder känslan av samhörighet och att bli inkluderad.
  • Chefens aktiva roll och regelbunden feedback stärker tryggheten och medarbetarens anknytning.
  • Introduktion är en process som kräver interaktion, tid och utrymme.

På den här sidan finns tips för en lyckad introduktion.

Socialt stöd och att bygga gemenskap är lika viktigt som introduktion till arbetsuppgifterna. I denna introduktionslista går vi igenom grunderna för introduktion.

Introduktionslista

Förberedelser

  • Kom överens med arbetsgemenskapen om hur gemensamma stunder och pauser ska ordnas när arbetet börjar.
  • Utse en mentor eller stödperson för den nya medarbetaren och förklara tydligt vilka uppgifter som ingår och vad som förväntas av hen.
  • Planera en gemensam teamstund eller teamdag under de första veckorna.
  • Gör en ansvarsfördelning för introduktionen och bestäm vilka delar som sker på distans eller fysiskt.
  • Uppmuntra teamet att lära känna den nya medarbetaren.
  • Ta kontakt tillsammans med mentorn innan arbetet börjar.

Mentorskap och socialt stöd

  • Avsätt tid för mentorn för rådgivning och stöd.
  • Säkerställ att den nya medarbetaren vet vem hen kan vända sig till i olika frågor.
  • Fundera på uppgifter som den nya medarbetaren kan göra tillsammans med teamet eller kollegor.

Samhörighet och delaktighet i vardagen

  • Ordna gemensamma veckomöten och kontorsdagar.
  • Bjud in den nya medarbetaren till nätverksmöten och träffar.
  • Se till att den nya medarbetaren deltar i kaffepauser, luncher och teamstunder.
  • Ordna informella möten som är återkommande och finns i kalendern (luncher, eftermiddagskaffe, digitala kaffepauser).
  • Skapa möjligheter att lära känna teammedlemmar både enskilt och i grupp.
  • Identifiera situationer där mer erfarna medarbetare kan vända sig till den nya och diskutera detta med teamet.
  • Berätta om informella sociala rutiner (t.ex. vi brukar fråga om helgen på måndagar, gå på gemensam lunch efter teammöten och ha en kaffepaus på fredagar där vi inte pratar jobb).

Du kan också sätta mål tillsammans med medarbetaren för att knyta an till arbetsplatsen:

  • ”Träffa och utbyt tankar med minst fem teammedlemmar inom två veckor.”
  • ”Lär känna arbetsplatsens värderingar, kommunikationssätt och oskrivna regler tillsammans med kollegor.”
  • ”Delta i alla teammöten och sociala stunder under den första månaden.”

Kommunikation

  • Presentera de vanliga kommunikationskanalerna (Teams, intranät, e-post osv.) och ta dem i bruk tillsammans med den nya medarbetaren.
  • Avsätt regelbundet tid för frågor och samtal, till exempel i form av korta problemlösningssessioner.

Chefens aktiva roll och närvaro

  • Kom överens om regelbundna individuella möten med den nya medarbetaren.
  • Berätta hur du finns tillgänglig och håll det löftet.
  • Ge feedback om starten, framgångar och utvecklingsområden.
  • Be om feedback på introduktionen och vardagen.
  • Diskutera medarbetarens förväntningar, önskemål och behov (både kring arbete och socialt välbefinnande).
  • Identifiera eventuella centrala utmaningar och risker för social anknytning.
  • Stöd medarbetarens deltagande i möten och uppmuntra till frågor.

Introduktion är en långsiktig process

En bra introduktion är långvarig och kan pågå i upp till ett år. Under tiden följs situationen upp regelbundet, bedöms tillsammans och justeras vid behov.

Det är viktigt att skapa en trygg atmosfär där det finns tid och utrymme för frågor, feedback och social anknytning.

Introduktion handlar inte bara om arbetsuppgifter. Socialt stöd, gemenskapsbyggande och hänsyn till individuella behov är också en del av chefens viktiga roll.

Känslan av tillhörighet och meningsfullhet ökar medarbetarens motivation, engagemang och framgång i arbetet.

Tips för en lyckad introduktion

  • Planera introduktionen i förväg och bestäm ansvariga personer samt mentorer.
  • Säkerställ att socialt stöd ordnas från början: teamdagar, fikapauser, informella möten.
  • Kom överens om regelbundna individuella möten med chefen och erbjud feedback med låg tröskel.
  • Gör deltagandet synligt: vägled till möten, nätverksträffar och sociala tillfällen.
  • Följ upp introduktionens framsteg och gör vid behov ändringar så att medarbetaren känner sig som en del av arbetsplatsen.

Arbetsplatser som satsar på bra introduktion är eftertraktade arbetsgivare. Positiv feedback om en lyckad introduktion kan också användas som stöd i rekryteringen.

Läs mer

Det här materialet är en del av de delaktighetsfrämjande verktygen för en omsorgsfull arbetsgemenskap. Ta del av fler verktyg som stärker gemenskapen här:

Du kanske också är intresserad av:

Hur Psykporten.fi kan hjälpa

Symtomtest

Med hjälp av symtomtesten kan du bedöma hur allvarliga dina symtom är. Utgående från dina svar får du tips på vad du kan göra för att underlätta din situation.

Egenvårdsprogram

Med hjälp av egenvårdsprogrammen kan du förbättra ditt välbefinnande om du är orolig för din psykiska hälsa eller uppvisar lindriga symtom. Egenvårdsprogrammen innehåller information och övningar.

Nätterapi

Främst för personer som är äldre än 16 år. Du behöver en remiss och bankuppgifter.

Nätterapi går ut på att man gör olika uppgifter på egen hand. En nätterapeut ger respons på de uppgifter som du gör och svarar på dina frågor. Nätterapeuten har specialiserat sig på den typen av symtom som du har. Du behöver en läkarremiss för nätterapi.