Vad är arbetskamratfärdigheter?
Sammanfattning
- Arbetskamratfärdigheter är interaktionsfärdigheter.
- Goda arbetskamratfärdigheter stärker gemenskapen och förebygger arbetsrelaterad ensamhet.
- Interaktionsfärdigheter är inlärningsbara och utvecklas genom övning.
- Arbetskamratfärdigheter syns i vardagen som små handlingar.
- Ömsesidighet är hjärtat i arbetslivets interaktion.
På denna sida hittar du tips för att stärka arbetskamratfärdigheterna.
Arbetskamratfärdigheter stärker arbetsplatsen och dess välbefinnande.
Goda färdigheter i interaktion, nätverkande och påverkan i vardagliga möten ökar känslan av kontakt och gemenskap samt minskar arbetsrelaterad ensamhet.
I följande video (2:29) berättar Anne om sina erfarenheter av arbetsrelaterad ensamhet och betydelsen av arbetskamratskap.
De viktigaste arbetskamratfärdigheterna
Aktivt lyssnande
- Aktivt lyssnande börjar med att själv ta initiativ och hålla igång samtalet.
- Sedan fokuserar man på att lyssna på vad den andra säger utan att samtidigt tänka på vad man själv ska säga härnäst.
- Till sist kontrollerar man att man har förstått den andras budskap rätt.
Att öva medkänsla
- Sträva efter att förstå den andras känslor, erfarenheter och perspektiv.
- Ställ förtydligande frågor.
- Undvik att förminska eller ignorera den andras upplevelse.
- Fråga om den andra vill ha råd eller tips.
- Kontrollera vad den andra tycker om samtalet och eventuella råd.
Icke-verbal kommunikation
- Var uppmärksam på din egen kroppshållning, ögonkontakt och tonfall.
- När du lyssnar på någon, titta ibland på personens ansikte och ögon. Samtidigt gör du inget annat, som att titta på mobilen eller datorn.
- Var konsekvent: Om du vill signalera vänlighet, se till att tonfallet också är varmt.
- Kontrollera att du tolkar den andras icke-verbala signaler rätt.
Att ge och ta emot feedback
- Ge feedback på den andras agerande konkret och vänligt.
- Lär dig att ta emot feedback och använda den som vägledning för hur du kan agera nästa gång.
- Var bestämd om du möter osaklig feedback.
Känslo- och självregleringsfärdigheter
- Öva på att identifiera och sätta ord på dina känslor.
- Be vänligt om det du behöver.
- Förhåll dig med medkänsla till dina egna behov och din ofullkomlighet.
- Utveckla känslo- och självregleringsfärdigheter så att du kan agera skickligt i olika situationer i arbetslivet.
Förmåga att arbeta tillsammans
Arbetskamratfärdigheter är en viktig del av organisationens funktion. De avgör hur medarbetare möter varandra, löser konflikter och bygger tillit i vardagen.
Starka sociala färdigheter på arbetsplatsen ökar arbetsglädjen, minskar stress och förbättrar organisationens resultat. Arbetskamratfärdigheter kan också försvagas. Inlärda färdigheter rostar om de inte används i vardagen.
Följande färdigheter är bra att kontrollera ibland:
Goda seder
- Goda seder är en grundförutsättning för arbetskamratfärdigheter.
Att göra saker tillsammans
- Förmåga att ge utrymme åt andra och bygga en gemensam riktning.
Modig och konstruktiv dialog
- Våga framföra din egen synpunkt.
- Öppen diskussion om problem med den som berörs.
Att uppskatta andra
- Antagandet om den andras goda vilja är grunden för tillit i arbetsgemenskapen.
- Möjliggör andras deltagande och känsla av delaktighet.
Självkännedom och ansvarstagande
- Förmåga att se sig själv i spegeln och ta en aktiv roll som medlem i arbetsgemenskapen.
- Ta ansvar för misstag och rätta till situationen.
Lösningsfokus och feedback
- Lösningsorienterat förhållningssätt till problem. Regelbunden, uppmuntrande feedback till andra.
- Att ge och be om feedback i arbetsgemenskapen.
Ömsesidighet är hjärtat i arbetslivets interaktion
Ömsesidighet innebär balans mellan att ge och ta emot. När man känner sig hörd och uppskattad är det lättare att själv stötta andra. I arbetslivet syns ömsesidighet i små handlingar och bygger känslan av att vi är tillsammans i detta.
Hur syns ömsesidighet i vardagen?
- Lyssnande och att bli hörd: När någon stannar upp och lyssnar på riktigt vågar den andra dela sina tankar.
- Hjälp och stöd: Hjälp i en stressig situation ökar viljan att senare hjälpa andra.
- Utrymme för olika perspektiv: På teammöten fördelas ordet jämnt och även de tystare rösterna hörs.
- Varmt mottagande av nya: När en ny medarbetare möts vänligt och får lugn introduktion är det mer sannolikt att hen för det vidare.
Ömsesidighet är ingen byteshandel, utan en tillit till att det gemensamma goda gynnar alla. Det minskar konkurrens, ökar trygghet och stärker arbetsplatsens samhörighet.
Det är svårt att prata om ensamhet
Arbetsrelaterad ensamhet uppstår om arbetskamratskap inte fungerar eller har för många avbrott. Det kan också kännas som att den egna kompetensen går förlorad.
Det kan vara svårt att prata om ensamhet i arbetet. Ämnet är ändå viktigt för välbefinnande och ork i arbetet. Även mitt i ensamheten utvecklas interaktionsfärdigheter genom medvetenhet, övning och feedback.
Utgångspunkt för samtal: lyssna, fråga och agera
Det viktigaste är att vara intresserad, ge utrymme för den andra och undvika att förminska, ge råd eller jämföra. Små vardagliga handlingar och öppen interaktion stärker gemenskapen.
- En trygg atmosfär möjliggör öppenhet. Det är lättare att prata om ensamhet på arbetsplatser där det råder tillit, respektfullt bemötande och dialog. Konkurrens, stress och kritiskhet gör det svårare att ta upp ämnet
- Alla har en roll i att minska ensamhet. Arbetstagare, chefer och företagshälsovård kan alla ta initiativ till samtal. Det väsentliga är att lyssna, ge respektfull feedback och hitta lösningar framåt tillsammans.
- Öppen dialog minskar skam och ökar samhörighet. Att prata om ensamhet normaliserar upplevelsen, minskar känslan av underlägsenhet och stärker arbetsplatsens delaktighet och välbefinnande.
Hela organisationen gynnas av goda arbetskamratfärdigheter, eftersom de syns i arbetsklimatet, samarbetet och i slutändan även i arbetsresultaten.
Tips för att stärka dina arbetskamratfärdigheter
- Stanna upp och möt. Titta din kollega i ögonen, lyssna i lugn och ro och visa intresse för hens tankar. Äkta möten bygger tillit.
- Öva på att lyssna. Låt den andra tala till punkt och säkerställ att du har förstått rätt. Att lyssna är viktigare än att svara snabbt.
- Ge och be om feedback. Feedback hjälper till att lära och utvecklas. Berätta vänligt vad som fungerar bra och vad som kan förbättras.
- Lägg märke till och uppskatta. Tacka, beröm och uppmärksamma andras styrkor. Uppskattning ökar motivation och gemenskap.
- Stöd och hjälp. Erbjud hjälp om du märker att någon är belastad. Även små handlingar stärker känslan av samhörighet.
- Öva medkänsla. Sträva efter att förstå den andras perspektiv och känsla, även om du inte håller med. Medkänsla skapar en trygg atmosfär.
- Ta hand om din egen ork. Att upprätthålla arbetskamratfärdigheter kräver också att du tar hand om dig själv. När du mår bra är det lättare att möta andra positivt.
- Uppmuntra till öppenhet. Skapa och stöd en atmosfär där det är tryggt att prata om svåra saker utan rädsla för skuldbeläggning.
- Utveckla känslokompetens. Identifiera dina egna känslor och lär dig reglera dem – det hjälper dig att agera konstruktivt även i utmanande situationer.
- Upprätthåll ömsesidighet. Kom ihåg att god interaktion är en gemensam sak: ge, ta emot och lita på att alla vill det gemensamma bästa.
Läs mer
Det här materialet är en del av de delaktighetsfrämjande verktygen för en omsorgsfull arbetsgemenskap. Ta del av fler verktyg som stärker gemenskapen här:
Du kanske också är intresserad av:
När och var kan man få hjälp?
Hjälp av yrkesperson
En yrkespersons hjälp behövs särskilt när de egna krafterna, egenvårdsråden och stödet från närstående inte räcker till. En yrkesperson lyssnar och stöttar. Vanligtvis strävar hen även efter att hjälpa dig att hitta nya perspektiv och sätt att hantera en svår situation.
Du kan söka hjälp till exempel från:
- företagshälsovården
- välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster (t.ex. hälsovårdscentral)
Hur Psykporten.fi kan hjälpa
Symtomtest
Med hjälp av symtomtesten kan du bedöma hur allvarliga dina symtom är. Utgående från dina svar får du tips på vad du kan göra för att underlätta din situation.
Egenvårdsprogram
Med hjälp av egenvårdsprogrammen kan du förbättra ditt välbefinnande om du är orolig för din psykiska hälsa eller uppvisar lindriga symtom. Egenvårdsprogrammen innehåller information och övningar.
Nätterapi
Främst för personer som är äldre än 16 år. Du behöver en remiss och bankuppgifter.
Nätterapi går ut på att man gör olika uppgifter på egen hand. En nätterapeut ger respons på de uppgifter som du gör och svarar på dina frågor. Nätterapeuten har specialiserat sig på den typen av symtom som du har. Du behöver en läkarremiss för nätterapi.