Skip to main content

Egenvårdsprogram

11. Att kunna lyssna på andra

Koncentrationssvårigheterna kan göra det svårare att lyssna på andra. Märker du att du ibland tänker på något helt annat när någon pratar med dig?

Ifall det är svårt för en att lyssna och ta till sig det man hör så kan man gå miste om viktig information. Det innehåll som behandlas i undervisningen eller anvisningarna för en uppgift kan förbli oklart, eller så kan man missa något viktigt en kompis berättar. Ibland märker man inte förrän det är för sent att man inte riktigt har hört vad den andre har sagt.

Koncentrationssvårigheter kan ur andras synvinkel se ut som personen inte riktigt är närvarande i diskussionen, håller på med rastlösa rörelser eller fult avbryter andra. Att man tittar åt ett annat håll eller slänger ur sig ogenomtänkta kommentarer kan få den som pratar att ta illa upp. Man kan alltså råka såra den som pratar fastän man egentligen vill lyssna och höra vad som sägs.

Välj de tips som passar dig nedan.

Skulle du kunna röra på dig medan du lyssnar?

Skulle du kunna göra något med händerna medan du lyssnar? Det kan ibland vara lättare att lyssna på vad läraren säger om man samtidigt ritar eller pillar med något. Skulle du kunna diskutera med din kompis samtidigt som ni tar en promenad? Stör dock inte andra med dina rörelser eller ljudet det ger upphov till.

Om en lärare till exempel påpekar att du sitter och ritar kan du berätta för hen att din koncentrationsförmåga förbättras av att du samtidigt gör något eller rör på dig.

Välj en lämplig omgivning

Vilken sittplats i klassrummet eller på ett kafé passar dig bäst? Vissa koncentrerar sig bäst när de sitter på första raden, medan andra tycker att det är viktigt att sitta nära utgången. Ändra på ljus- och ljudnivån samt temperaturen om det är möjligt. Om du störs av t.ex. ett flimrande lysrör eller ljudet från personen bredvid dig kan du byta plats.

För inte viktiga diskussioner under stress eller i folkmassor.

Använd dig av inspelningar

Fråga om det finns videoklipp eller ljudinspelningar att tillgå av det ni ska lära er. Fråga i början av viktiga konversationer eller en viktig lektion om du kan spela in det som sägs på din mobil. På så sätt kan du i efterhand gå igenom mer komplicerade delar eller sådant du missat.

Uppmärksamma den icke-verbala kommunikationen

Var medveten om ifall din blick vandrar och vad du gör med dina händer. Hur uppfattar andra dessa signaler och vad drar de för eventuella slutsatser?

Behåll uppmärksamheten på den som talar genom att observera hens kroppsspråk, ansiktsuttryck och tonfall. Vad tror du att hen känner och vad vill hen egentligen säga?

Vad ska man göra om man är väldigt rastlös?

Lyft fram dina svårigheter

Om du i en konversation på tu man hand märker att du har svårt att koncentrera dig så kan du säga detta till den andra. Om situationen tillåter kan du fråga ifall konversationen skulle kunna äga rum vid en bättre tidpunkt.

Om din samtalspartner ser förvirrad eller irriterad ut kan du fråga om hen tycker att ditt beteende var otrevligt. Du kan samtidigt klargöra situationen ur din synvinkel: ”Sårade jag dig? På grund av mina koncentrationssvårigheter kan det verka som att det du sa inte intresserade mig, men det stämmer inte.”

Be om ursäkt vid behov

Även om koncentrationssvårigheterna inte är ditt fel så lönar det sig att be om ursäkt för de problem de orsakar. Detta kan ha en avgörande inverkan på den bild andra får av dig. En kompis kan exempelvis bli lättad av att höra att ditt beteende i situationen inte berodde på hen eller ämnet.

  • “Förlåt. Jag var så ivrig att jag avbröt dig."
  • "Det är svårt för mig att sitta stilla och se dig i ögonen. Säg till om min rastlöshet stör dig.”
  • “Kan du upprepa det du sa? Mina tankar vandrade iväg fastän du höll på att berätta om något viktigt. Jag ber om ursäkt.”

Reflektivt lyssnande

Om du trots tipsen har svårt att koncentrera dig på att diskutera med någon på tu man hand så kan du öva på detta med hjälp av följande övning.

Reflektivt lyssnande innebär att man med egna ord återger innehållet i det en annan person säger. Det är lättare att koncentrera sig på att lyssna när du vet att du snart måste sammanfatta det du hör.

Att du upprepar det som den andra personen har sagt ger hen en känsla av att du verkligen hörde hen och även bryr dig om vad hen sa. Du kan använda den här metoden var som helst: hemma eller i skolan, med bekanta eller med främmande personer.

Övning: Reflektivt lyssnande

Varför?

Med hjälp av denna övning kan du förbättra din förmåga att koncentrera dig på vad andra säger.

Hur?

Stegen

1. Lyssna uppmärksamt på vad någon säger åt dig.

2. När det är din tur att tala ska du börja med att med egna ord upprepa vad du uppfattade att den andra personen nyss sade till dig. Lyft fram ett par av de viktigaste punkterna.

Inled din taltur med att exempelvis säga: “Förstod jag rätt att du...”, “Menar du att...”, “Du tänker alltså att...”.

3. Acceptera eventuella korrigeringar. Därefter kan du fortsätta med konversationen i den riktning du vill. Var beredd på att snart igen berätta för den andra personen vad du hörde hen säga.

Observera
  • Inled med att prova på och öva på tekniken regelbundet. Du kan till exempel börja öva med en familjemedlem eller en kompis och komma överens om att ni båda försöker återge den andres budskap vid lämpliga tillfällen.
  • Det är inte meningen att man ska tillämpa reflektivt lyssnande varje gång och i alla situationer. När du väl behärskar tekniken kan du använda den när du vill och känner att det behövs. Du kan även ta i bruk metoden t.ex. mitt under ett samtal ifall du märker att du har särskilt svårt att koncentrera dig.
  • Till en början kan det kännas lockande att vilja avbryta den andra personen med en reflekterande kommentar. Ha ändå tålamod. Att avbryta den andra eller komma med inflikningar uppfattas lätt som förolämpande. Vänta tills det i samtalet uppstår en naturlig paus och talturen byts.
  • Att behärska reflektivt lyssnande kan kräva lite övning, men det blir lättare med tiden.
Exempeldiskussion 1:

Läraren: Vi borde diskutera det vitsord du kommer att få i finska på ditt avgångsbetyg. Du har fått väldigt varierande resultat på dina finskaprov. Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka om dina kunskaper. Vad tänker du själv om att studera finska?

Johan: ...Ja, alltså jag vet inte... Du sa att vi behöver prata om vitsordet på avgångsbetyget. Det är nog en bra idé...

Läraren: Vad kul att du är av samma åsikt! Då sätter vi igång...

Exempeldiskussion 2:

Vera: Alltså jag orkar inte, jag är så arg! Emma försökte säkert såra mig med flit. Jag borde typ straffa henne för det. Men det skulle knappast få mig att må något bättre... kan jag bara låta en sån här sak vara? Skulle du kunna låta det vara? Lyssnar du ens på mig?!

Mikael: Jag lyssnar nog! Jag har bara svårt att vara stilla så jag började bolla med den här, sorry! Du är skitarg på Emma. Och du vet inte vad du borde göra?

Vera: Ja, precis.

Kom ihåg

Det kan vara bra att vid behov ta upp sina koncentrationssvårigheter med sin samtalspartner.