Arbetsmiljöledning
Arbetsmiljöledning kombinerar faktorer som rör den anställdas kompetens, motivation och välbefinnande med organisationens mål och resurser. Målet med arbetsmiljöledning är att säkerställa att de anställdas arbetsförmåga bevaras och utvecklas samt att stödja arbetets produktivitet och kvalitet.
Arbetsmiljöledningen ska vara planmässig. Det är viktigt att den är en del av den strategiska ledningen.
För den anställda innebär arbetsmiljöledning att organisationen förbinder sig att stödja och främja hens arbetsförmåga och välbefinnande.
Den anställda ska känna att hens kompetens, motivation och välbefinnande värdesätts. Hen ska ha de resurser och det stöd som krävs för att lyckas i sitt arbete.
Hur kan den anställda stödja en god arbetsmiljöledning?
- Delta aktivt i aktiviteter för att utveckla arbetsplatsen och ge förslag på förbättringar. Ge ärlig respons på arbetsförhållandena och arbetsbelastningen.
- Vårda dina yrkeskunskaper och sträva efter att utveckla dem. Det stöder både din egen arbetsförmåga och organisationens framgång.
- Utnyttja de utbildnings- och utvecklingsmöjligheter som organisationen erbjuder. Det förbättrar din kompetens och visar att du aktivt vill upprätthålla din arbetsförmåga.
- Sträva efter att bygga upp samarbetet och lagandan. Genom att stödja sina arbetskamrater och främja samarbetet kan man skapa en arbetsmiljö som tar tillvara allas arbetsförmåga.
- Känn till dina gränser och din arbetsförmåga. Om du känner att din arbetsförmåga äventyras ska du ta upp saken med din chef eller företagshälsovården.
- Ha en hälsosam livsstil, som regelbunden motion och en hälsosam kost. Det stöder din arbetsförmåga, och ditt exempel kan inspirera andra.
För chefen innebär arbetsmiljöledning ett ansvar och en skyldighet att identifiera, stödja och främja de anställdas arbetsförmåga. Arbetsmiljöledning är en del av det dagliga praktiska ledarskapet.
Vad är en bra arbetsmiljöledning?
- Uppmuntra till en öppen diskussion om frågor som rör arbetsförmågan. Lyssna aktivt på dina anställda. Se till att olika anställda kan ta upp saker som bekymrar dem.
- Var uppmärksam på tecken som tyder på nedsatt arbetsförmåga hos en arbetstagare. Ta upp saken i tid.
- Se till att arbetsmiljön och arbetsuppgifterna är anpassade till de anställdas förmågor och resurser. Erbjud möjlighet till utbildning eller annat stöd vid behov.
- Uppmuntra de anställda att delta i utbildningar och utveckla sin kompetens. Erbjud möjligheter att utvecklas inom yrket.
- Försök att anpassa och skräddarsy arbetsuppgifter och förutsättningar efter individens behov och förmågor.
- Främja en positiv och stöttande stämning där de anställda känner sig uppskattade.
- Använd indikatorer och verktyg för att följa upp och bedöma arbetsförmågan. Använd den insamlade informationen för att planera och utveckla åtgärder. Diskutera arbetsprestationen med din anställda och ordna ett uppföljningssamtal efter samtalet om arbetsförmågan.
- Ha ett nära samarbete med företagshälsovården. Utnyttja deras expertis i frågor som rör arbetsförmågan.
- Håll dig uppdaterad om bästa praxis och trender inom arbetsmiljöledning.
För företagshälsovården innebär arbetsmiljöledning att
- främja,
- upprätthålla och
- följa upp
de anställdas fysiska, psykiska och sociala hälsa samt arbetsförmåga i samarbete med arbetsgivaren.
Hur kan företagshälsovården stödja arbetsmiljöledningen?
Företagshälsovården identifierar och bedömer arbetsrelaterade risker, rekommendationer och åtgärder för att stödja arbetsförmågan. Företagshälsovården deltar i den strategiska planeringen och genomförandet av arbetsmiljöledningen i samarbete med ledningen, cheferna, personalen, personalförvaltningen och eventuella andra samarbetspartner.
- En aktiv interaktion och ett aktivt samarbete med arbetsgivaren är avgörande för att stödja arbetsmiljöledningen.
- Företagshälsovården kan hjälpa till att bedöma de anställdas arbetsförmåga med hjälp av gemensamt överenskomna indikatorer. Det kan till exempel handla om sjukfrånvaro och andra tidiga signaler.
- Med hjälp av regelbundna arbetsplatsutredningar kan man identifiera hälsorisker i arbetet och ge förslag på hur de kan hanteras.
- Genom att göra regelbundna hälsoundersökningar av de anställda kan man i ett tidigt skede identifiera faktorer som påverkar arbetsförmågan.
- Anställda och chefer erbjuds rådgivning och handledning i frågor som rör hälsa och arbetsförmåga.
- Alla yrkesgrupper inom företagshälsovården kan tillsammans stödja de anställdas hälsa och välbefinnande.
- Företagshälsovården kan ge stöd och rådgivning till både anställda och chefer för att säkerställa en trygg återgång till arbetet för den anställda efter sjukfrånvaro.
- Företagshälsovården kan hjälpa till att sprida information om hälsosamma arbetsmetoder, ergonomi och annat som rör arbetsförmågan.
Kom ihåg
Som anställd
När du är aktiv och tar ansvar för din egen arbetsförmåga och samarbetar med organisationen stöder du på ett betydande sätt en god arbetsmiljöledning. På så sätt bidrar du till att bygga upp en arbetsplats som främjar allas välbefinnande och framgång.
Som chef
Din roll är central för att arbetsmiljöledningen ska lyckas. Du kan i hög grad påverka hur väl principerna och praxis för arbetsmiljöledning i organisationen genomförs i det dagliga arbetet.
Som representant för företagshälsovården
När företagshälsovården har ett nära samarbete med organisationen kan den spela en viktig roll i den strategiska arbetsmiljöledningen och stödet för de anställdas välbefinnande.
Nyttiga länkar
Arbetsboken Kompassen är Kevas publikation för anställda som funderar över sin kompetens och riktning.
Verktygslådan för psykisk hälsa är Arbetshälsoinstitutets publikation för arbetsplatser och företagshälsovård. Den innehåller perspektiv och lösningar för att bygga upp en arbetskultur som stöder det psykiska välbefinnandet.
Detta innehåll har tagits fram i samarbete med Keva.