Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Tervetuloa lievien harhojen ja harhaluulojen omahoito-ohjelmaan!

Onko sinulla ajoittain kummallisia kokemuksia, outoja havaintoja tai erikoisia ajatuksia? Se voi tuntua ahdistavalta tai häiritsevältä. Tällaiset kokemukset eivät ole harvinaisia, mutta ne voivat aiheuttaa kärsimystä ja haitata arkea.

Oudolta tuntuvat kokemukset eivät välttämättä tarkoita, että olisit sairastumassa vakavasti. On myös harvinaista, että kosketus todellisuuteen katoaa kokonaan. Vakavakin todellisuudentajun horjuminen voi olla vain väliaikaista. 

Lievien harhojen ja harhaluulojen omahoito-ohjelmasta saat tietoa oireista sekä välineitä niiden kanssa pärjäämiseen.

Onko tämä omahoito-ohjelma minua varten?

Tämä omahoito-ohjelma voi soveltua, jos

  • sinulla on oudolta tuntuvia kokemuksia, kuten erikoisia aistikokemuksia tai harhaluuloja
  • tunnistat niiden olevan mielesi tuotosta tai epäilet vahvasti niiden todenperäisyyttä
  • oudot kokemukset tai harhaluulot eivät kuitenkaan hallitse käyttäytymistäsi tai aiheuta suuria vaikeuksia arkeesi

Ohjelma on suunnattu erityisesti nuorille, mutta sitä voivat käyttää kaikenikäiset. Tämä omahoito-ohjelma on lieviä ja keskivaikeita oireita varten.

Voit käyttää omahoito-ohjelmaa 

  • 24/7
  • ilmaiseksi
  • iästä riippumatta
  • nimettömästi ja kirjautumatta
  • itsenäisesti tai muun hoidon ohella
  • käymällä läpi koko ohjelman tai valitsemalla vain itsellesi parhaiten sopivat kohdat

Ohjelma koostuu seuraavista osioista

1. MISTÄ ON KYSE?

Ensimmäisessä osiossa saat tietoa harhoista ja harhaluuloista.

Opit, mistä tunnistat lievät harhat ja harhaluulot. Opit, miten ne syntyvät ja mikä niitä ylläpitää.

Saat tietoa siitä, miten niihin kannattaa suhtautua. Voit arvioida, millä tasolla oireilusi on.

Saat myös tietoa siitä, miten oireita hoidetaan.

2. TYÖKALUJA

Tässä osiossa opit erilaisia keinoja, jotka auttavat sinua hallitsemaan oireita.

Harjoitukset ovat ohjelman ydin. Ne auttavat sinua pärjäämään oireiden kanssa.

Opit uusia tapoja suhtautua vaikeisiin tilanteisiin. Voit myös saada lisää vapautta elämääsi.

3. EVÄITÄ JATKOON

Viimeisessä osiossa suuntaat mieltä kohti tulevaa.

Saat lisätietoa siitä, miten arjenhallinta ja tasapainoinen elämä vaikuttavat mielenterveyteen. Opit ylläpitämään saavuttamiasi tuloksia.

Löydät myös linkkejä hyödyllisiin palveluihin sekä muihin Mielenterveystalon sisältöihin, jotka saattavat kiinnostaa sinua.

Mikä omahoito-ohjelma on?

  • perustuu hoidossa tehokkaiksi todettuihin ja tutkittuihin toimintatapoihin
  • koostuu kolmesta osiosta
  • sisältää tietoa ja harjoituksia, jotka auttavat arjessa ja oireiden hallinnassa

Tämä on myös ammattilaisen työkalu 

Tätä voidaan kokonaisuutena tai osissa käyttää ryhmien tai yksilötapaamisten tukena. 

Ammattilainen voi tukea ja ohjata harjoitusten tekemisissä. Omahoito-ohjelman läpikäymisen aikana tavataan yleensä 1–3 kertaa. Tällöin voidaan esimerkiksi keskustella harjoitusten herättämistä ajatuksista ja pohtia, mitkä harjoitukset ovat soveltuvimpia. 

Huom!  

Jos koet että oireesi ovat vakavia, älä epäröi lisäksi hakea apua! 

Muistilista aloitukseen

Missä vain, milloin vain 

Omahoito-ohjelma on saatavillasi aina, kun sinulla on aikaa, ja materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Vietä vaikka kahvitauon mittainen hetki tietokoneella tankaten tietoa aiheesta.

Aktiivinen harjoittelu tuo tulosta

Uusien työkalujen oppimisessa jatkuva harjoittelu on tärkeää. Kun harjoittelet työkalujen käyttöä ensin helpoissa tilanteissa, auttavat ne sinua vähitellen myös vaikeammissa tilanteissa, joissa tunteet ovat ottamassa ylivaltaa.

Yksityisyytesi suojaamiseksi kyselyiden ja harjoitusten vastaukset eivät tallennu. Jos haluat ne talteen, kopioi ne itsellesi erilliseen tiedostoon. 

Sinulla on mahdollisuus muutokseen

Olet pian aloittamassa omahoito-ohjelmaa. Hienoa, että toimit itsesi parhaaksi. Omahoito-ohjelma auttaa sinua kohti haluamaasi elämää.

On normaalia, jos harjoitukset tuntuvat välillä haastavilta. Tämä kuuluu asiaan, kun pyrit pysyviin muutoksiin. Ole siis itsellesi armollinen. Tee ohjelmaa sopivissa paloissa, ja pidä palauttavia taukoja.