Skip to main content

Opiskelijan motivaation vahvistaminen työssäoppimisjaksolla

Motivaatio innostaa meitä toimimaan ja saavuttamaan tavoitteitamme. Ilman motivaatiota toiminta voi tuntua työläältä ja lakata. Motivaation ylläpitämiseksi on tärkeää uskoa siihen, että oppiminen ja onnistuminen ovat mahdollisia.

Tiivistelmä

  • Motivaatio selittää ihmisen toimintaa.
  • Motivaation puute voi ilmetä välinpitämättömyytenä.
  • Hyvinvointi vaikuttaa motivaatioon ja tavoitteiden asettamiseen myönteisesti.
  • Motivaatio on kiinnostusta ja innostusta — se auttaa oppimisessa.

Tältä sivulta löytyy motivointiin liittyviä vinkkejä.

Mitä motivaatio on? 

Motivaatio on kiinnostusta, innostusta, intohimoa ja toiveita. Motivaatio selittää ihmisen toimintaa: sen suuntaa, voimakkuutta ja kestoa. Kaikilla ihmisillä on sisäsyntyinen motivaatio tyydyttää perustarpeita, kuten ravinto, uni ja turvallisuus.

On yksilöllistä, missä suhteessa ihmisen toimintaa ohjaavat selkeämmin näkyvät, ulkoiset motiivit ja vaikeammin näkyvät sisäiset motiivit.

Miten motivaation puute ilmenee opiskelussa?

Olotila on usein väsynyt ja innoton:

  • Opiskelijan on vaikea aloittaa tehtäviään itsenäisesti
  • Opiskelijan työskentely on lyhytjänteistä ja tehtäviä on vaikea saada valmiiksi
  • Opiskeltava asia saattaa tuntua merkityksettömältä.
  • Keskittyminen suuntautuu poispäin opiskeltavasta asiasta
  • Myöhästymiset ja poissaolot lisääntyvät
  • Opiskelija vetäytyy sosiaalisesta kanssakäymisestä
  • Ajatus harjoittelupaikan etsimisestä ei innosta.
  • Valittu ammattiala ei tunnu itselleen sopivalta?

Motivaation puutteen taustalla on usein ihmisen heikentynyt luottamus omiin kykyihinsä sekä erilaiset stressitekijät ja haasteet arjen perusasioiden hallinnassa. Motivaation puute on tyypillinen myös eriasteisille masennustiloille.

Hyvinvoinnin kehän muodostavat:

Yleinen hyvinvointi

Innostavan tavoitteen asettaminen

Tavoitteen saavuttaminen & arviointi

Tyytyväisyys elämään, itsearvostus

Psyykkinen hyvinvointi

Miten motivaatio auttaa oppimisessa

Oppimisen motivaatio on synnynnäistä. Aivojen palkkiojärjestelmä palkitsee hyvällä mielellä, kun olemme ponnistelleet oppiaksemme ja huomaamme oppineemme.

Kun kokemusta kertyy kovan työn ja ponnistelun myönteisestä vaikutuksesta oppimiseen, sisäinen palkkio motivoi asettamaan itselleen uusia ja korkeampia oppimistavoitteita.

Aiempi tieto, kiinnostus ja innostus määräävät, mihin suuntaamme tarkkaavaisuutemme. Ilman tarkkaavaisuutta opittava tieto ei saavuta tietoista mieltämme. Kun tekemisestä nauttii, toiminta todennäköisemmin jatkuu.

Vinkit opiskelijan tukemiseen

Lue lisää

Milloin ja mistä apua?

Apua kannattaa hakea matalalla kynnyksellä.

Ammattilaisen apu

Ammattilaisen apu on tarpeen etenkin silloin, jos omat voimavarat, omahoidolliset ohjeet ja läheisten tuki ei riitä. Ammattilainen kuuntelee ja tukee. Yleensä pyritään myös löytämään yhdessä uusia näkökulmia ja keinoja hankalan tilanteen käsittelyyn.

Apua voi hakea esimerkiksi

  • opiskeluhuollosta (terveydenhoitaja, kuraattori ja psykologi)
  • hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista (esim. terveyskeskus)
  • opinto-ohjaajalta
  • erityisopettajalta

Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa?

Oirekyselyt

Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.

Nettiterapiat

Pääosin +16-vuotiaille. Tarvitset lähetteen ja pankkitunnukset.

Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös