Mobbning på arbetsplatsen
Mobbning på arbetsplatsen är ett kontinuerligt, skadligt och avsiktligt negativt beteende som riktas mot en eller flera personer på arbetsplatsen. Mobbning på arbetsplatsen kan benämnas på olika sätt, till exempel psykiskt våld, våld, mobbning, trakasserier och osakligt bemötande.
Mobbningen kan vara fysisk, psykisk eller social. Den kan ta sig uttryck i till exempel skällsord, diskriminering, hot eller förringande. Mobbning försämrar offrets arbetsprestation och välbefinnande, vilket kan leda till allvarliga hälsoproblem.
Mobbning är skadligt för hela arbetsplatsen och kan påverka organisationens rykte och produktivitet negativt.
Hur identifierar man mobbning på arbetsplatsen?
Att dra gränsen mellan mobbning och andra konflikter kan vara svårt. Personliga meningsskiljaktigheter och konflikter mellan anställda utgör inte mobbning på arbetsplatsen. Alla problemsituationer på arbetsplatsen bör dock alltid lösas.
Om du är osäker på om bemötandet som du upplevt eller bevittnat är mobbning ska du diskutera saken med till exempel din chef, arbetarskyddsfullmäktigen eller en representant för företagshälsovården.
Mobbning på arbetsplatsen kan ta sig många uttryck. Det kan påverka både det psykiska och fysiska välbefinnandet och arbetsprestationen.
Hur påverkar mobbning på arbetsplatsen?
- Det kan kännas skrämmande eller ångestfyllt att gå till jobbet.
- Mobbning kan påverka självkänslan och självförtroendet negativt, vilket kan försämra den psykiska hälsan.
- Stress och mental belastning kan minska arbetseffektiviteten och koncentrationen.
- Mobbning kan isolera en person på arbetsplatsen och ha en negativ inverkan på arbetsförhållandena.
- Stress och ångest kan leda till fysiska symtom som sömnstörningar, huvudvärk eller magbesvär.
- Den anställda kan behöva sjukskriva sig på grund av att hen mår dåligt eller har stressrelaterade sjukdomar.
Vad kan en mobbad anställd göra?
- Dokumentera situationerna. Anteckna mobbningsfallen: vem, vad, när och var. Det kan utgöra ett värdefullt bevis senare.
- Berätta om din situation för en pålitlig kollega, chef eller dennes chef eller för en representant för personalförvaltningen. Du kan också diskutera saken med företagshälsovården. Andra som kan hjälpa till är arbetarskyddsfullmäktigen och förtroendepersonen.
- Om du tillhör ett fackförbund ska du kontakta en representant för facket.
- Gör vid behov en formell anmälan till din chef eller personalförvaltningen.
- Utnyttja de stödnätverk som finns tillgängliga, som familj, vänner eller yrkespersoner.
- Om situationen inte förbättras bör du överväga att byta jobb för din hälsa och ditt välbefinnande.
Min arbetskamrat blir mobbad, vad kan jag göra?
Lyssna på din arbetskamrat och stöd hen i att prata med mobbaren eller anmäla mobbningen till chefen eller arbetarskyddsfullmäktigen.
Om du blir vittne till mobbning är det bra att anteckna vem, vad, när och var. Det kan hjälpa till att utreda saken.
Jag kanske är en mobbare själv, vad kan jag göra?
Om du misstänker att du är en mobbare på arbetsplatsen är det viktigt att du känner igen ditt beteende och ändrar det.
Prata med din chef. Sök vid behov professionell hjälp, till exempel via företagshälsovården.
Hur visar sig mobbning på arbetsplatsen?
- Mobbning på arbetsplatsen orsakar en allmän ångestfylld och negativ stämning på arbetsplatsen. De anställda kan ständigt vara stressade, rädda eller deprimerade.
- Anställda som blir mobbade kanske inte kan koncentrera sig på sitt arbete, vilket kan minska produktiviteten.
- Mobbade anställda kan lättare bli sjuka eller sjukskriva sig oftare.
- Mobbning kan leda till att anställda säger upp sig eller byter uppgift.
- Mobbning kränker förtroendet mellan anställda. Det leder till konflikter på arbetsplatsen och försämrar samarbetet.
- Personalomsättning, sjukfrånvaro och juridiska frågor kan bli kostsamma för en organisation.
Vad ska chefen göra?
Mobbning på arbetsplatsen är osakligt bemötande och chefen är skyldig att ingripa enligt arbetarskyddslagen (738/2002, 28 §). Enligt lagen ska arbetsgivaren, om en arbetstagare utsätts för trakasserier eller annat osakligt bemötande som är skadligt för arbetstagarens hälsa, omedelbart vidta åtgärder för att få trakasserierna att upphöra. (L28/2002.)
Om du som chef får information om ett osakligt bemötande av en arbetstagare ska du ta saken på allvar. Du bör börja utreda situationen utan dröjsmål.
Observera följande
- Var vaksam och lyssna på dina anställda. Ingrip snabbt om du märker tecken på mobbning.
- Ta reda på om din organisation har utarbetat rutiner mot osakligt bemötande eller mobbning. Följ dem. Be vid behov om hjälp av arbetarskyddspersonalen på din arbetsplats, din chef, personalförvaltningen eller företagshälsovården.
- Hör alla parter rättvist och jämlikt. Gör en utredning om det inträffade, samla information om konkreta situationer. Undvik att dra slutsatser innan du har hört alla parter.
- Ta problemet på allvar. Bagatellisera inte mobbningen. Det är olagligt och kan ha allvarliga följder.
- Berätta för personen som misstänks vara mobbare vilka gärningar och vilket bemötande hen anklagas för.
- Om ett osakligt bemötande upptäcks under utredningen, ingrip. Gör klart för personen att agerandet inte kan fortsätta.
- Om du kommer fram till att någon mobbning inte har förekommit, berätta för den som anmält mobbningen varför du kommit fram till det.
- Anteckna de överenskommelser som gjorts och följ upp att de genomförs. Se till att mobbningen verkligen upphör och att arbetsplatsen kan återhämta sig. Vidta vid behov lämpliga åtgärder, såsom varningar, omorganisering av arbetsuppgifter eller uppsägningar.
Kom ihåg
Man bör regelbundet diskutera skillnaderna mellan ett tillåtet och osakligt bemötande på arbetsplatsen. Gå tillsammans igenom handlingsmodellerna och rutinerna vid ett osakligt bemötande och mobbning i din organisation. Utbilda personalen i att identifiera och förebygga mobbning på arbetsplatsen. Utarbeta tydliga handlingsmodeller och rutiner i händelse av mobbning.
Företagshälsovården kan stöta på följderna av mobbning på arbetsplatsen på många olika sätt. De har en viktig roll när det gäller att identifiera och lösa problemet.
Företagshälsovården kan ge arbetsplatsen handledning och råd i frågor som gäller identifiering och förebyggande av mobbning på arbetsplatsen.
Hur visar sig mobbning på arbetsplatsen?
- Företagshälsovården kan direkt eller indirekt ta upp frågor som rör mobbning.
- På en arbetsplats där mobbning förekommer kan de anställda uppvisa flera symtom, som stress, ångest- och sinnesstämningsrelaterade symtom, sömnsvårigheter eller fysiska symtom.
- Företagshälsovården kan upptäcka tecken på nedsatt arbetsförmåga.
- Ökad sjukfrånvaro.
Vad kan man göra inom företagshälsovården?
- Erbjud stöd vid behov, till exempel samtalshjälp eller andra företagshälsovårdstjänster.
- Styr i rätt riktning. En lämplig part kan vara till exempel en chef, arbetarskyddsfullmäktig eller förtroendeperson.
- Prata med de anställda och cheferna. Om situationen har påverkat hälsotillståndet eller lett till sjukfrånvaro kan man ordna ett nätverksmöte ifall den mobbade så önskar.
Kom ihåg
- Mobbning är aldrig den mobbades fel. Alla har rätt till en trygg och hälsosam arbetsmiljö. Om du blir mobbad är det viktigt att ingripa och söka hjälp.
- Som chef har du ett stort ansvar för de anställdas välbefinnande. Att förebygga och ingripa i mobbning är centrala uppgifter för dig.
- Det är viktigt att företagshälsovården samarbetar med organisationens personalförvaltning och chefer för att effektivt och varaktigt stoppa mobbning på arbetsplatsen.
Nyttiga länkar
Information om mobbning, osakligt bemötande och trakasserier på arbetsplatsen.
Detta innehåll har tagits fram i samarbete med Keva.