Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Tervetuloa sukupuoli-identiteetin jäsentämisen omahoito-ohjelmaan!

Oletko alkanut pohtia sukupuoli-identiteettiäsi tai sitä, miten itseäsi ilmaiset tai miten haluaisit tulla nähdyksi? Oletko huomannut kokevasi sukupuoliristiriitaa tai herännyt tarkkailemaan omaa kehokokemustasi? Jos kaipaat tukea näiden kysymysten kohtaamiseen, voi tästä omahoito-ohjelmasta olla sinulle hyötyä.

Onko tämä omahoito-ohjelma minua varten?

Syntymässä määritelty sukupuoli ei aina tunnu omalta. Ulkopuolelta määritellyt sukupuoliroolit voivat tuntua ahtailta. Tämä ohjelma on tarkoitettu sinulle, joka pohdit sukupuoltasi.

Voit käyttää omahoito-ohjelmaa 

  • 24/7
  • ilmaiseksi
  • iästä riippumatta
  • nimettömästi ja kirjautumatta
  • itsenäisesti tai muun hoidon ohella
  • käymällä läpi koko ohjelman tai valitsemalla vain itsellesi parhaiten sopivat kohdat

Tavoitteemme on, että tietoa ja apua on saatavilla kaikille nopeasti, saavutettavasti ja matalalla kynnyksellä.

​​​​​Ohjelma on tuotettu yhteistyössä Terapiatalo Quu:n kanssa.  Omahoito-ohjelmaa ovat kommentoimalla kehittäneet myös Tays ja Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus. 

Ohjelma rakentuu seuraavista osioista

1. MISTÄ ON KYSE?

Ensimmäisessä osiossa saat tietoa sukupuolen moninaisuudesta, sukupuoli-identiteetistä ja siihen liittyvistä asioista.

Saat tietoa esimerkiksi

  • sukupuoleen liittyvistä termeistä
  • sukupuolinormeista ja niiden vaikutuksesta
  • sukupuoliristiriidan aiheuttamasta pahasta olosta eli sukupuolidysforiasta
  • keinoista helpottaa sukupuolidysforiaa ja vähemmistöstressiä
  • sukupuoli-identiteetistä kertomisesta

2. TYÖKALUJA

Toisessa osiossa on aika pohtia, mitä tämä kaikki sinun kohdallasi tarkoittaa? Miten koet itse itsesi?

Tässä osiossa käydään läpi tapoja tutkailla omaa sukupuoli-identiteettiä sekä harjoituksia, joista voi olla apua mahdollisen sukupuolidysforian kanssa selviämiseen. Toivottavasti tekstin ja harjoitusten myötä löydät oivalluksia omasta itsestäsi!

Harjoitukset vaihtelevat pituudeltaan ja sisällöltään. Voit tutustua niihin missä järjestyksessä haluat tai valita vain itsellesi sopivimmat. 

Harjoitukset, jotka koet erityisen hyviksi, kannattaa ottaa muistiin ja palata niihin pitkäjänteisesti. 

3. EVÄITÄ JATKOON

Viimeisessä osiossa saat lisätietoa siitä, miten arjenhallinta ja tasapainoinen elämä vaikuttavat mieleen ja hyvinvointiin. 

Löydät myös linkkejä muihin Mielenterveystalon sisältöihin, jotka saattavat kiinnostaa sinua. 

Tämä on myös ammattilaisen työkalu 

Tätä omahoito-ohjelmaa voidaan kokonaisuutenaan tai osissa käyttää myös ryhmien tai yksilötapaamisten tukena. 

Ammattilainen voi tukea ja ohjata harjoitusten tekemisissä. Omahoito-ohjelman läpikäymisen aikana tavataan yleensä 1–3 kertaa. Tällöin voidaan esimerkiksi keskustella harjoitusten herättämistä ajatuksista sekä pohtia, mitkä harjoitukset ovat soveltuvimpia. 

Mikä omahoito-ohjelma on? 

Tämä omahoito-ohjelma 

  • perustuu tehokkaiksi todettuihin toimintatapoihin  
  • koostuu kolmesta osiosta  
  • sisältää tietoa, konkreettisia neuvoja ja harjoituksia, jotka auttavat arjessa   

Missä vain, milloin vain   

Harjoitukset ovat saatavillasi aina, kun sinulla on aikaa. Materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Vietä vaikka kahvitauon mittainen hetki tankaten tietoa aiheesta.  

Voit oppia keinoja hyvinvointisi tukemiseen  

Mielenterveystalon omahoito-ohjelmista löydät tietoa siitä, miten voit pienillä tietoisilla muutoksilla parantaa elämänlaatuasi. Pienilläkin asioilla voi olla iso vaikutus. 

Huom! Jos koet, että kärsit vakavista mielenterveyden oireista, älä epäröi lisäksi hakea apua!