Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

3. Tunnista avainhetket

Työarkeen mahtuu sekä hankalia että mukavia hetkiä. Tässä harjoituksessa seuraat työhyvinvointiasi viikon ajan.

Päiväkirjaa pitämällä tunnistat aiempaa paremmin, mitkä asiat tuottavat sinulle mielihyvää ja mitkä asiat kuluttavat voimavaroja. Tarkastelu auttaa sinua arvioimaan, kaipaatko arkeesi muutoksia, ja pohtimaan kuka sinua voisi niissä auttaa.

Harjoitus: Työhyvinvointipäiväkirja

Miksi?

Opit tunnistamaan työviikkosi hyviä ja haastavia hetkiä ja tunnistamaan muutostarpeita.

Miten?

Kirjaa viikon ajan kunkin työpäivän jälkeen tyytyväisyytesi työpäivääsi (0 = mikään ei mennyt hyvin, 10 = päivästä jäi erittäin hyvä mieli). Voit tehdä kirjauksen pdf-lomakkeeseen, paperille tai vaikka kännykän muistiinpanosovellukseen. Päiväkirjan pitämisestä voi olla hyvä tehdä itselleen kalenterimerkintä, ettei se unohdu.

Kirjoita muistiin myös tyytyväisyyteesi vaikuttaneita myönteisiä ja kielteisiä asioita, mieleen jääneitä hetkiä sekä näihin vaikuttaneita tekijöitä.

Pohdi lopuksi, millaisia muutoksia tekemällä voisit lisätä työarkesi voimavaratekijöitä. Pohdi myös, mikä voisi tehdä kuormittaviksi kokemistasi hetkistä vähemmän hankalia.

Muista

Jokaiseen työpäivään liittyy sekä parempia että hankalampia hetkiä. Kun niitä oppii tunnistamaan, on helpompi vahvistaa hyviä hetkiä lisääviä tekijöitä ja valmistautua hankalammilta tuntuviin tilanteisiin.