Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

10. Puhetilanteiden harjoitteleminen

Puhejännityksen taustalla voi olla epävarmuutta omista taidoista sosiaalisissa tilanteissa. Jos puhumattomuus ja osallistumattomuus ovat jatkuneet pitkään, eivät sosiaaliset taidot ole päässeet luontaisesti kehittymään.

Sosiaalisten taitojen harjoittelu helpossa ympäristössä helpottaa taidon käyttöönottoa jännittävässä tilanteessa. Ennakointi ylipäätään on tärkeää. Kun asiat eivät tapahdu yllättäen, kokee lapsi hallinnantunnetta.  

Roolileikki toimii altistuksena 

Puhetilanteiden harjoittelu ennakkoon vähentää puhejännitystä arjessa.

Jännittävän tilanteen suunnittelu ajatusten ja leikin tasolla on myös altistumista. Se voi olla tärkeä ensiaskel matkalla kohti puhumisen harjoittelua arjen tilanteissa.  

Roolileikit kannattaa suunnitella mahdollisimman konkreettisiksi, jotta harjoitus on siirrettävissä arkeen. 

Harjoitus a): Itsensä esittely ja sosiaalinen kohtaaminen

Tavoite 

Lapsi saa rohkeutta kertoa oman nimensä, kun sitä kysytään. 

Ohje 

Aloittakaa harjoittelu siinä seurassa, jossa puhe jo sujuu. 

Kotona voi vanhemman tai sisaruksen kanssa roolileikin kautta harjoitella sitä, miten esimerkiksi uuden opettajan tai luokkakaverin kanssa esittäydytään ja tutustutaan. 

Sisarus tai vanhempi voi kysyä esimerkiksi “Mikä sinun nimesi on?” ja “Millä luokalla sinä olet?”. Lapsi vastaa kysymyksiin.  

Harjoittelu siirretään päiväkodin ja koulun pihalla toteutettavaksi. Aluksi se tehdään niin, että paikalla ei ole muita. Vähitellen harjoitus toteutetaan silloin, kun vanhempi saattaa lasta päiväkotiin tai kouluun. Seuraavaksi se tehdään lähempänä pihalla olevia henkilöitä.  

Kun alatte toteuttaa harjoitusta aidoissa tilanteissa, käyttäkää apuna jännitysmittaria ja puherohkeuskarttaa. Näin löydätte ne henkilöt ja tilanteet, joihin lapsi on valmis etenemään. 

Harjoitus b): Puhumisen harjoittelu roolileikkiä apuna käyttäen

Tavoite 

Lapsi rohkaistuu puhumaan uudelle aikuiselle tietyssä arjen asioimistilanteessa. 

Ohje 

  1. Valitkaa yhdessä konkreettinen arjen tilanne, jossa lapsen kannalta on mielekästä harjoitella puherohkeutta. Tällainen voi olla esimerkiksi jäätelön tilaaminen kioskilta tai ruoan tilaaminen ravintolassa. 
  2. Harjoittele lapsen kanssa tilaamista kotona leikkien. Harjoitukseen kannattaa ottaa kuva kyseisen jäätelökioskin jäätelölistasta tai ravintolan ruokalistasta, jotta harjoittelu olisi mahdollisimman todenmukaista.  
  3. Siirrä harjoitus jäätelökioskin tai ravintolan eteen, kun paikka on suljettuna.  
  4. Kun puherohkeus vahvistuu, siirtykää luonnolliseen tilanteeseen. Menkää yhdessä lapsen kanssa asioimaan kyseiselle jäätelökioskille tai ravintolaan. Näytä mallia ja tilaa itse ensin.