Egenvårdsprogram
Välkommen till egenvårdsprogrammet för barn med svårigheter i matematik!
Vissa har det svårare att lära sig matematik än andra.
Inlärningssvårigheter i matematik bildar en bred helhet. Matematiska svårigheter, dvs. dyskalkyli, förekommer hos ungefär 3–7 procent av alla barn. Många barn har lindrigare problem med matematik, vilka ändå påverkar deras dagliga liv och studier.
Man kan stödja barnets matematikinlärning hemma på många olika sätt. Egenvårdsprogrammet för barn med svårigheter i matematik ger
- information om inlärningssvårigheter i matematik
- metoder för att stödja barnets matematikinlärning
Är det här egenvårdsprogrammet något för mig och mitt barn?
Egenvårdsprogrammet lämpar sig för föräldrar till barn i förskole- och skolåldern, som vill stödja sitt barns grundläggande matematiska färdigheter. Programmet kan användas för att lindra inlärningssvårigheterna i matematik utöver stödåtgärderna i skolan eller förskolan.
Ni kan använda egenvårdsprogrammet
- 24/7
- gratis
- helt anonymt – du behöver inte ange dina personuppgifter någonstans
- självständigt eller för att komplettera annan hjälp
- genom att gå igenom hela programmet i små bitar eller bara välja de punkter som passar dig bäst
Vårt mål är att information och hjälp ska vara tillgängligt för alla snabbt, på ett lättåtkomligt sätt och med låg tröskel.
Programmet består av följande delar
1. VAD HANDLAR DET OM?
Du lär dig hur matematiska svårigheter kan ta sig uttryck. Du lär dig uppfatta vad svårigheterna kan bero på. Du får information om hur matematiska färdigheter utvecklas.
Du lär dig också hur du stöder ditt barn.
2. VERKTYG
I den här delen lär du dig olika metoder för att hjälpa ditt barn att få upplevelser av att lyckas i vardaglig matematik och med hemuppgifter.
Du får verktyg för att kunna påverka
- ditt barns utveckling av matematiska färdigheter
- barnets känsla av att kunna klara av saker
- hur man använder matematik i vardagliga situationer
Övningarnas längd och innehåll varierar. Du kan bekanta dig med dem i vilken ordning som helst eller bara välja de som passar er bäst.
3. RÅD FÖR FRAMTIDEN
Att öva på matematik behöver inte kännas som övning. Små, vardagliga matematiska insikter och att se sina framgångar kan vara avgörande.
I slutet hittar du information om var du kan söka hjälp om ditt barn behöver mer stöd.
I följande video (1:45) får du höra mer om hur egenvårdsprogrammet är uppbyggt. Du får också veta hur egenvårdsprogrammets övningar och bakgrundsinformation kan stödja övandet.
Vad är ett egenvårdsprogram?
Egenvårdsprogrammet
- bygger på evidensbaserade metoder som påvisats vara effektiva
- består av tre delar
- innehåller information och övningar som hjälper till att utveckla färdigheter
Också ett verktyg för yrkespersonal
Egenvårdsprogrammet för barn med svårigheter i matematik kan också användas av yrkespersoner tillsammans med annat stöd.
Yrkespersonen kan stöda och handleda klienten i att göra övningarna i egenvårdsprogrammet. Under träffarna kan man till exempel fundera på vilka övningar som passar klienten bäst, samt diskutera de tankar som övningarna väcker.
Skolpersonalen som stöd
Skolans stödåtgärder är den primära formen av stöd när barnet övar färdigheter i matematik. Att stödja färdigheterna är mest effektivt när det sker i samarbete mellan hem och skola.
Kontakta läraren om
- barnets utmaningar avsevärt försvårar inlärningen eller vardagen och/eller
- hemuppgifterna ofta är för svåra
Ni kan också tillsammans med läraren fundera på vilka av programmets övningar som bäst skulle stödja ditt barns färdigheter.
Behöver barnet en diagnos?
Stödåtgärderna förutsätter inte en diagnos av matematiska inlärningssvårigheter. Stödet kan påbörjas när man märker att det finns utmaningar.
Det bästa stödet för barnets inlärning är att alla vuxna i barnets liv arbetar tillsammans enligt en gemensam plan. Att öva på samma saker i olika miljöer förstärker inlärningen bäst.
Förutom lärarna har skolorna ofta andra experter på inlärning, såsom speciallärare eller skolpsykolog, vilka du kan kontakta.
Observera
Stöd för matematiska svårigheter är mest effektivt när det sker i samarbete mellan hem och skola.
Att planera skoluppgifterna så att de är lämpliga för barnets färdighetsnivå är viktigt för att barnet ska kunna lyckas och lära sig.
Ni kan tillsammans med läraren planera hurdana extra hemuppgifter barnet kunde dra nytta av.
Minneslista för att komma igång
Var som helst, när som helst
Detta program är alltid tillgängligt för dig, när du har tid. Du har tillgång till materialet dygnet runt, oavsett var du är. Du kan till och med ta en kaffepaus vid datorn medan du läser på om ämnet.
Små, vardagliga övningar ger resultat
Att lära sig nya färdigheter sker steg för steg. Det viktiga i övningarna är en trevlig stämning, att övningen tillämpas i vardagen samt att övningarna har en lämplig svårighetsgrad för barnet. En lämplig svårighetsgrad leder ofta och ganska lätt till framgång, och övningarna är inte ständigt ansträngande.
När man lär sig matematik är det särskilt viktigt att lära sig grundfärdigheterna innan man övergår till mer komplexa helheter. Därför lönar det sig att börja med de enklaste övningarna.
För att skydda er integritet sparas inte svaren på enkäter och övningar. Om du vill spara dem kan du kopiera dem i en separat fil.
Ni kan göra en förändring
Du inleder snart programmet för barn med svårigheter i matematik. Fint att du jobbar för ditt barns bästa!
Övningarna bygger på att tillämpa matematik i vardagen, med hjälp av föräldern. De kräver även lite ansträngning av föräldern. Du kan utföra programmet i lämpliga delar, en liten bit i taget.