Egenvårdsprogram
9. Stöd motivationen
Om barnet har svårigheter i matematik kan det kännas jobbigt att ta itu med hemuppgifterna. Bara tanken av hemuppgifterna kan orsaka spänning och frustration. Det kan till och med gå mer tid till att undvika hemuppgifter än att faktiskt göra dem.
Det är viktigt att atmosfären är uppmuntrande när man gör hemuppgifter, samt att mängden av hemuppgifter och nivån på dem är lämpliga.
Uppmuntra och belöna
Positiv respons
Uppmuntra och beröm barnet när hen försöker. Att försöka utvecklar.
Om barnet gör misstag kan du vänligt konstatera att det inte gör något. Misstag är en del av övning.
Belöning stödjer motivationen
Vetskap om en belöning kan hjälpa barnet att anstränga sig. Belöningen kan till exempel vara något trevligt direkt efter hemuppgifterna i matematik.
En lämplig belöning är till exempel en lekstund tillsammans eller tid för att spela. Direkta belöningar är effektiva, särskilt när man övar nya rutiner.
Planera tillsammans med barnet när hen får en belöning och vad belöningen är.
Mål
Det är viktigt att sätta upp målet tydligt och så att barnet nästan säkert lyckas. Ett lämpligt mål kan till exempel vara att göra hemuppgifterna tillsammans med föräldern.
När kommer belöningen?
Man kan också samla belöningar under en längre tid. I belöningssystemet samlar man till exempel kryss eller klistermärken. När barnet har samlat ett visst antal klistermärken/kryss, får hen ett större pris.
Efter till exempel fem klistermärken/kryss bakar ni något gott.
Belöningar ska inte tas bort. Föräldern ansvarar för att belöningen genomförs.
Samarbete med skolan
Om hemuppgifterna är för svåra för barnet eller de tar för mycket tid, kan du kontakta läraren. Ni kan tillsammans med läraren fundera på en lämplig mängd hemuppgifter och komma överens om hur ni går till väga.
Uppdelning
Uppgifterna kan delas upp i mindre delar. Gör först en uppgift och ta sedan en paus. Fortsätt efter pausen.
Kom överens om detta och reservera tid
Att bestämma en tidsgräns för hemuppgifterna kan hjälpa barnet att anstränga sig. Det är lättare att ta itu med jobbiga saker när man vet hur länge man behöver anstränga sig.
Kom överens med barnet hur lång tid hen ska använda på hemuppgifterna i matematik. Det kan till exempel vara 5–15 minuter. Du kan föreslå en tid som du tror att barnet nästan säkert orkar arbeta.
Observera att hemuppgifterna då kan bli på hälft, och då är det bra att diskutera detta med läraren i förväg. Om det är viktigt för barnet att hen gör alla uppgifter, är uppdelning det främsta sättet att gå till väga.
Övning: Uppmuntrande atmosfär för hemuppgifter
Varför?
Du skapar en trevlig atmosfär för att göra hemuppgifter i matematik. I en avslappnad och accepterande stämning är det lättare att anstränga sig.
Hur?
Främja en trevlig atmosfär genom att till exempel:
- Berömma och uppmuntra efter att barnet har försökt!
- Om barnet verkar ha för mycket hemuppgifter eller om de verkar vara för svåra, kontakta barnets lärare.
- Dela upp hemuppgifterna och ta pauser.
- Bestäm en tidsgräns. Du kan använda en äggklocka eller annan timer. Du kan också ladda ner en timer-applikation på din telefon eller surfplatta. Sök efter "timer" för att hitta applikationer. Avsluta arbetet när tiden är slut. På så sätt litar barnet på överenskommelsen också nästa gång.
- Använd ett belöningssystem. Belöningen kan vara en trevlig gemensam aktivitet efter varje gång, eller en större belöning efter flera gånger.
Kom ihåg
Ett avslappnat sinne och en lämplig ansträngning stärker inlärning.
Barnet behöver mycket avslappnad fritid, vila och möjligheten att göra saker som hen tycker är trevliga och roliga.
Övning i matematik kan vara små smulor i vardagen.
Uppmuntra ditt barn och var glad över framgångar – att försöka räcker!