Skip to main content

Egenvårdsprogram

Vi utforskar tillsammans

Barnens matematiska färdigheter utvecklas i olika takt. Barnen har mycket varierande färdigheter när de börjar i skolan. Ni kan tillsammans fundera på ditt barns matematiska färdigheter med hjälp av följande övning.

Övning: Vi utforskar tillsammans

Varför?

Med hjälp av övningen blir du medveten om barnets färdigheter i matematik och behov av övning.

Hur?

Bedöm om ditt barn har dessa färdigheter. Om inte, bekanta dig med relaterade övningar.

  • När ett spel instruerar att gå 12 steg framåt, kan barnet flytta spelfiguren rätt?
  • Kan barnet räkna upp tal neråt från 20, som en nedräkning?
  • Kan barnet bedöma om en 10-eurosedel är tillräcklig för ett köp på 5 euro?
  • Kan barnet räkna summan av mynt och sedlar när summan är mindre än 20 euro?
  • Vad är 6+2? 4+5? Kommer barnet på svaret direkt eller räknar hen med fingrarna eller genom att räkna i tankarna?
  • Kan barnet läsa av klockan och förstår barnet hur tiden går?
  • Kan barnet tillämpa de räknesätt som hen har lärt sig i muntliga uppgifter?
  • Vet barnet när man ska använda addition och när man ska använda subtraktion?
  • Är matematikövningarna förknippade med motstånd, spänning eller ångest?