Egenvårdsprogram
Hur påverkar förälderns handlingar?
Förälderns känslor
Föräldern kan känna många slags känslor när barnet vägrar göra uppgifter och det finns en oro över barnets inlärning. Det hjälper barnet om föräldern förblir lugn och uppmuntrande. Det kan vara utmanande.
Om du märker att du blir frustrerad eller irriterad kan du ta en paus eller ta några långsamma andetag. Du kan också berätta om dina känslor utan att skylla på ditt barn: ”Jag är frustrerad över att jag inte kan hjälpa dig, även om jag vill”.
Förälderns övertygelser
Föräldern kan ha många olika övertygelser angående sina egna erfarenheter och matematik.
- Vissa av dessa kan vara konstruktiva och uppmuntrande, till exempel "Jag kan lära mig genom att öva”.
- Vissa kan vara stela, förnedrande eller avskräckande i tonen, till exempel "det här måste du kunna, annars klarar du dig inte i livet" eller "du behöver inte matematik för någonting."
Övertygelserna påverkar förälderns känslor och hur hen går till väga med sitt barn.
Ifrågasätt dina negativa, nedlåtande eller avskräckande övertygelser. På så sätt kan du mer medvetet välja hur du förhåller dig till barnets inlärningsutmaningar och hur du pratar om matematik.
Kom ihåg att uppmuntra!
Förälderns tro på att barnet kan lära sig och att övning hjälper reflekterar positivt på barnets uppfattning om inlärning. Dina uppmuntrande ord kan bli vanliga i barnets inre tal.
Du kan till exempel säga: ”Jättebra försök! Vi övar ännu tillsammans så lyckas du nog. "
Förälderns egna färdigheter
Om föräldern själv har inlärningssvårigheter kan det vara svårt att hjälpa barnet med hemuppgifterna. Det som är bra med egna inlärningssvårigheter är att det kan vara lättare att sätta sig in i barnets position. Föräldern kan förstå hur det känns när man inte klarar av uppgifterna.
Inlärningssvårigheter betyder inte att man inte kan lära sig. De innebär snarare ett större behov av övning och att man eventuellt närmar sig färdigheterna som man vill lära sig på olika sätt.
Uppgifternas svårighetsgrad kan ibland orsaka förtvivlan hos föräldern. Det är svårt att hjälpa om man själv tycker att ämnet är svårt. Ni kan bekanta er med uppgifterna tillsammans med ett öppet sinne. Ni kan läsa exemplen och modellerna i lugn och ro flera gånger. Man kan också fråga en nära vuxen om hjälp med övningarna.
Observera
Om barnets hemuppgifter ständigt är för svåra, kontakta skolan.