Skip to main content

Egenvårdsprogram

Vad är matematiska svårigheter?

Matematik består av en stor mängd olika räkneoperationer och fakta. Barn har olika matematiska svårigheter.

Inlärningssvårigheter i matematik

Inom matematik kan ett eller flera delområden vara svåra.

Barnet kan ha svårt att förstå storleken på tal och talenheter. Då kan det vara svårt att till exempel räkna pengar. För andra kan det vara svårt att lära sig räkneregler, till exempel i vilken ordning man räknar.

Olika beräkningar förutsätter olika bakgrundskunskaper och matematiska färdigheter. Därför kan barnet vara bra på ett delområde inom matematik och ha svårigheter i ett annat. Geometri är till exempel lättare för barn med god rumsuppfattning.

Eftersom barn har individuella kombinationer av olika färdigheter upplever barnen matematiska svårigheter på olika sätt. 

Vad är dyskalkyli?

Matematisk inlärningssvårighet, dvs. dyskalkyli är en diagnos.

Det är fråga om matematiska inlärningssvårigheter när

  • barnets grundfärdigheter i matematik är mycket svaga jämfört med klassens allmänna nivå
  • svårigheterna förklaras inte av otillräcklig eller annars bristfällig undervisning
  • svårigheterna med grundfärdigheter i matematik förklaras inte av andra faktorer

Grundfärdigheterna i matematik övas under de första skolåren. Grundfärdigheter i matematik omfattar addition, subtraktion, multiplikation och division. 

Svårighet att lära sig mer avancerad matematik ingår alltså inte i definitionen av räknesvårigheter.

Inlärningssvårigheter kan variera i grad och bero på olika orsaker

Matematiska inlärningssvårigheter kan syfta på en bredare grupp av olika, även lindrigare, svårigheter.

Bakgrunden till inlärningssvårigheter i matematik kan också variera. Hos vissa kan svårigheterna till exempel bero på språkliga inlärningssvårigheter.

Hur syns matematiska svårigheter i vardagen?

Svårigheter i matematik kan synas i många olika vardagliga situationer och variera hos olika barn.

Till exempel

  • Barnet kan vara osäker på vad pengarna räcker till i butiken.
  • Barnet kan förväxla tal med samma siffror, till exempel 58 och 85.
  • Barnet kan ha svårt att förstå klockan och tiden.
  • Barnet kan bli förvirrad i brädspel där man måste räkna.

Barnet kan uppleva att hemuppgifterna i matematik är otrevliga, att de är tidskrävande, att det ofta blir fel eller att hen måste gissa. Barnet kan ha lärt sig en viss beräkning i skolan, men lyckas inte med den senare hemma.

Kom ihåg

  • Det är fråga om inlärningssvårigheter i matematik när barnet har svårt att lära sig grundläggande matematik trots övning. 
  • Många barn kan ha svårigheter i en eller flera matematiska delområden utan att det är fråga om en inlärningssvårighet.
  • Barn kan ha olika matematiska svårigheter.
  • Inlärningssvårigheter betyder inte att barnet inte kan lära sig. Föräldern kan stödja barnets matematiska färdigheter på flera olika sätt.