Egenvårdsprogram
Hur går jag vidare?
Följande video (1:29) innehåller information om vad du bör tänka på efter egenvårdsprogrammet.
Förhoppningsvis fick du nyttig information, nya idéer och verktyg för att hjälpa ditt barn utveckla sina matematiska färdigheter. Det lönar sig att fortsätta göra lämpliga övningar.
Kom ihåg
Att stödja matematiska färdigheter kräver uthållighet!
När och var bör man söka hjälp?
Samarbete med skolan
Stöd i matematikinlärning är mest effektivt när
- man i skolan sätter lämpliga mål och uppgifter
- man uppmuntrar och stödjer hemuppgifterna hemma
- man planerar lite extra övning på trevliga sätt som passar i familjens vardag
Specialundervisning i skolan, regelbunden övning och uppgifter som är lämpliga för barnets färdighetsnivå är de främsta stödformerna mot matematiska svårigheter. För de flesta är dessa stödåtgärder tillräckliga.
Rehabilitering
För en liten andel barn sker inlärningen av matematik mycket långsamt trots stödåtgärderna. Då kan man överväga ytterligare rehabilitering om det är möjligt. Tillgången till rehabilitering och ansökningsprocessen varierar beroende på region.
Du kan diskutera med skolpersonalen och skolläkaren om möjligheterna till rehabiliteringsstöd för ditt barn i din kommun.
Guider i projektet OMIS
Niilo Mäki Institutet bedriver forskning och utvecklingsarbete relaterat till inlärning och inlärningssvårigheter. I projektet OMIS, som behandlar inlärningssvårigheter och barnets egen erfarenhet, har man utvecklat följande guider för barn och unga med inlärningssvårigheter i matematik samt deras föräldrar.
Andra nyttiga egenvårdsprogram
Om ditt barn har neuropsykiatriska drag eller upplever ångest, kan följande egenvårdsprogram vara till hjälp.
Tack!
Vi önskar dig lycka till med ditt fortsatta arbete och glädje i familjelivet!
Fick du hjälp av egenvårdsprogrammet för barn med svårigheter i matematik?
Vill du ge oss respons på innehållet eller komma med utvecklingsförslag? Vi tar gärna emot både ris och ros.