Skip to main content

Egenvårdsprogram

Påverkar motivationen och känslorna?

Förutom barnets färdigheter påverkar också hens uppfattning om sig själv och sina färdigheter matematikinlärningen. Motivation är också viktigt.

Matematik kan vara förknippat med flera olika känslor

För vissa ger framgång i matematiska uppgifter glädje. Detta uppmuntrar att öva mer. För andra orsakar matematiska situationer obehaglig spänning, rädsla eller oro för att misslyckas.

Ångest och negativa tankar förknippade med matematik kan belasta barnets psyke så att barnet har svårt att komma ihåg tal eller räkna. Detta kan framgå vid till exempel prov.

Känslor förknippade med matematik och matematiska färdigheter påverkar varandra. Det är förståeligt att det inte är roligt att öva på saker som känns svåra.

Negativ spiral

Inlärningssvårigheter kan skapa en negativ spiral. Inlärningssvårigheter kan också leda till att det känns mycket kämpigt att lära sig matematik. Den negativa känsla som svårigheten orsakar kan i sin tur försvåra lärandet och minska motivationen.

Svårt att lära sig

Negativ känsloreaktion

Motivationen sjunker

Ångest

Mindre övning

Vad hjälper?

En uppmuntrande förälder, att få beröm för att försöka och att man lägger märke till framgångar kan hjälpa barnet att öva matematik. 

Uppgifterna måste vara på en lämplig nivå, så att barnet kan lyckas.

Att använda matematik i vardagen på ett trevligt sätt skapar betydelse för varför man övar matematik.