Egenvårdsprogram
Att lära sig nya saker innebär upp- och nedgångar
När det är svårt att öva
Ingen tycker om att göra saker som man inte kan och som känns svåra. Det är naturligt att barn som upplever svårigheter i matematik inte är särskilt ivriga att öva det.
Om barnet undviker matematik eller hemuppgifter i matematik kan föräldern uppleva det ansträngande att uppmuntra barnet. En metod kan fungera bra vissa dagar, men inte alls under andra dagar.
Var snäll mot dig själv och ditt barn
Att sätta upp lämpliga och realistiska mål samt att vara konsekvent och uppmuntrande kräver ansträngning av föräldern. Känslor av frustration är förståeliga.
Det är svårt att hjälpa när man är trött. Kom också ihåg att vara snäll mot dig själv och beakta din egen ork.
Hörnstenarna i att öva
Att gå från det lättare till det svårare
När man lär sig matematik är det särskilt viktigt att man går framåt stegvis. Det är viktigt att uppgifterna inte är för svåra, så att de kan lösas med liten ansträngning. Uppgifter som är för svåra fastnar inte i minnet, även om man upprepar dem mekaniskt flera gånger.
När det gäller inlärning är det viktigt att kombinera det man lär sig med tidigare kunskap. Förståelse för varför man utför olika räkneoperationer hjälper barnet att tillämpa matematik i vardagen.
Ett steg i taget
Du behöver inte ta i bruk alla verktyg genast. Det mest effektiva sättet att stärka färdigheterna är att öva dem stegvis.
Framstegen bär vidare
Det är viktigt att säkerställa att barnet kan uppleva framgång ofta och i många situationer. Framgångar gör att ditt barn orkar anstränga sig också i fortsättningen.
Uppmuntra, beröm och uttala dig högt om de framgångar du ser! På detta sätt stärker du den positiva upplevelsen av framsteg och lärande och förankrar färdigheterna i vardagen.
Lekfullhet är till nytta
Att öva matematiska färdigheter behöver inte vara skolaktigt. Man kan införa små vanor i vardagen, vilket så småningom stärker de matematiska färdigheterna.
En neutral inställning till hemuppgifter kan vara ett bra första mål mot bättre matematiska färdigheter. Hjälp barnet att inse att hen ständigt lär sig nya färdigheter eller att hemuppgifterna inte längre känns så svåra.
Belöna barnet och dig själv
Belöning och förberedelse är effektiva metoder för att skapa en trevligare stämning. Du kan till exempel begränsa tiden som sätts på hemuppgifter och belöna både dig själv och ditt barn när hemuppgifterna är avklarade till exempel fem gånger.
Tänk ut en lämplig belöning åt dig själv och ditt barn. Exempel på belöning är en gemensam lek- eller spelstund, en tur till skogen, en cykeltur eller ett besök till barnets favoritpark.
Det viktiga är att hitta något som passar er och som ni båda njuter av.
Kan man bli av med svårigheterna?
Matematiska svårigheter är relativt bestående på grund av deras neurobiologiska bakgrund. Man bär dem alltså alltid med sig i någon form.
Vid lindriga matematiska svårigheter lär sig majoriteten av barnen de nödvändiga matematiska färdigheterna med hjälp av stöd. Inlärningen kan ske långsammare, men den leder ändå till tillräckliga färdigheter.
Tillräckliga färdigheter är det viktigaste i vardagen
Det är viktigt för framtiden att barnet utvecklar tillräckliga färdigheter i matematik, med vilka hen klarar av vardagen. Det väsentliga för vardagen är till exempel användningen av pengar samt att kunna klockan och måttenheterna.
I framtiden kan det vara nyttigt att använda olika hjälpmedel, såsom räknare. Att använda räknare förutsätter att man förstår räkneoperationer, så det är ändå viktigt att öva.
Kom ihåg
Inlärningssvårigheter är endast en liten del av färdigheterna. Inlärningssvårigheter i matematik påverkar inte de flesta av livets viktiga saker, såsom mänskliga relationer eller vad barnet blir glad eller intresserad av.
Det är viktigt att identifiera och utnyttja sina egna styrkor.