Egenvårdsprogram
5. Att uppfatta klockan och tiden
Hur förstärker man tidsuppfattningen?
Man lär sig tidsbegrepp genom dagligt småprat. När en vuxen konsekvent använder ord som anger tid, lär barnet sig så småningom deras betydelse.
När barnet kan ord som anger tid kan hen
- uppfatta det tidsmässiga flödet av händelser
- förutse vad som kommer att hända när
Tidsbegreppen hjälper också att strukturera tidigare händelser och gör berättandet tydligare. Sådana begrepp är till exempel igår, förra sommaren, nästa vinter.
Tala tydligt och konsekvent
Barn har svårt att uppfatta vaga tidsbegrepp, så som "snart".
Även ordspråk som inte är helt sanna är svåra att uppfatta. Till exempel betyder "jag kommer om några sekunder" vanligtvis mer än två sekunder.
Använd hjälpmedel
Man kan använda hjälpmedel för att lära sig tidsbegrepp. Sådana är till exempel en veckokalender, äggklocka och en visuell timer.
Att använda en veckokalender stärker barnets medvetenhet om veckans innehåll, inlärning av namnen på veckodagarna och begrepp som hänvisar till olika dagar. Dessa begrepp är till exempel imorgon, i övermorgon, igår, i förrgår.
I videon kan du se ett skådespelat exempel på hur man kan använda veckokalendern tillsammans med barnet.
Att lära sig klockan består av många skeden
Det är bra att ha en tydlig väggklocka hemma, med siffror och tydliga tim- och minutvisare.
Till först
Att öva klockan består av många skeden. Innan du övar klockan ska barnet ha en uppfattning om
- vad olika tidsbegrepp betyder, så som timme och minut
- vad tid betyder för hens vardag
Dessutom ska barnet känna igen och komma ihåg
- i vilken riktning visarna roterar
- tim- och minutvisaren
- timvisarens rörelse i förhållande till minutvisarens rörelse. Under en timme rör sig minutvisaren ett helt varv, dvs. 60 steg. Under den tiden rör sig timvisaren till nästa siffra.
Öva klockan
Först övar man heltimmarna. När barnet behärskar dem kan man gå till halvtimmarna.
När barnet behärskar hel- och halvtimmarna är nästa steg att öva betydelsen av begreppen över och före.
Andra tider än heltimmar kan uttryckas på två sätt: över eller före. Här skiljer sig visarklockan från den digitala klockan. Den digitala klockan anger alltid antalet minuter över den senaste heltimmen.
I vardagen föredras uttryck där man måste räkna så lite som möjligt. Därför använder man vanligtvis begreppet före när minutvisaren har gått mer än halvvägs på urtavlan. Då anger man hur lång tid det är kvar till nästa heltimme.
Kom ihåg
När ni går framåt i små steg lär sig barnet så småningom de färdigheter som behövs för att förstå klockan.
Följande två övningar hjälper att öva.
Övning 5a: Tidsbegrepp i vardagen
Varför?
Barnet lär sig betydelsen av tidsbegrepp.
Hur?
Bekanta er med tiden tillsammans
Undersök ämnen som intresserar barnet.
- Använd ett stoppur för att se vad ni hinner göra på 1 eller 5 sekunder. Hur många gånger hinner ni ner på huk och upp tillbaka på 10 sekunder?
- Vad hinner ni göra under en minut? Hinner ni bygga ett torn? Hur hård fart får du på gungan på en minut? Hur länge ska kakao värmas upp i mikrovågsugnen?
- När du bestämmer speltiden kan du ställa in ett larm vid en viss tidpunkt. Tiden kan mätas med en äggklocka eller en visuell timer, där ett område med en viss färg minskar med tiden. Timglas kan också användas.
- Hur länge håller olika TV-program på? Hur länge tar skolresan?
Tidsbegrepp i tal
Föräldern kan införa tidsbegrepp i sitt dagliga tal och förklara vad de betyder. Till exempel:
- Vi far om en kvart. Jag ställer in äggklockan på en kvart, dvs. 15 minuter.
- Vi far till mormor i övermorgon på fredagen, dvs. om två dagar.
Använd veckokalender
En veckokalender på väggen hemma hjälper barnet att uppfatta händelserna under olika dagar. I veckokalendern kan man skriva upp skoldagar, fritidsaktiviteter och hobbyer samt andra planerade händelser.
Övning 5b: Lär dig klockan
Varför?
Genom att öva på hur klockan fungerar blir barnet så småningom bekant med klockan.
Hur?
Du behöver en klocka med tydliga siffror och att barnet är intresserad av klocktider.
Heltimmar
Börja öva klockan med heltimmarna. Välj en meningsfull händelse för barnet, som börjar på en viss heltimme, till exempel ett TV-program eller en hobby. Visa och berätta hur man kan se på klockan vilken tid man väntar på.
Ni kan också rita en modellklocka som hjälp, vars visare indikerar klocktiden då något intressant händer. Modellklockan kan placeras nära en äkta klocka, för att göra det lättare att jämföra.
Halva timmar
När barnet börjar behärska och känna igen heltimmarna självständigt, kan ni utöka övningen till halvtimmar. Övningen görs på samma sätt som med heltimmarna.
Välj ett intressant klockslag och observera hur minutvisaren är halvvägs i sitt eget varv på 6 och timvisaren är halvvägs mellan två heltimmar.
Över och före
När barnet behärskar halvtimmarna kan ni gå vidare till begreppen över och före.
Vissa barn drar nytta av tips som stöder minnet, som ni kan planera tillsammans med barnet. Till exempel kan man koppla färgen grön med begreppet före och placera ett grönt papper delvis bakom urtavlan för att hjälpa minnet under övningen.