Skip to main content

Egenvårdsprogram

10. Hantering av ångest

Ibland kan redan tanken av tal eller räkneuppgifter öka barnets spänning och ångest.

Matematikångest

Många barn lider av matematikångest. Matematikrelaterad ångest kan skapa en negativ spiral. 

Då belastar ångesten minnet och arbetsförmågan. Detta gör det ännu svårare att lösa matematikuppgifterna. Därför är det viktigt att ta tag i ångest.

Att vara medveten om känslor förknippade med matematik och att hjälpa kontrollera dem är en viktig del av färdighetsövningen.

känsla av ångest

belastningen ökar

prestationen blir sämre

Lämplig kravnivå

Det är viktigt att planera övningen så att framgångar är sannolika.

Att kämpa med för svåra uppgifter är frustrerande och uppmuntrar inte till övning. Känslan av kontroll stärks när övningarna har en lämplig svårighetsgrad och man lyckas i dem. En känsla av kontroll minskar ångest.

Du kan kontakta barnets lärare om uppgifterna verkar vara för utmanande för barnet.

Identifiera känslor

Hjälp ditt barn att identifiera känsloreaktioner angående matematik. Det känslomässiga ordförrådet utvecklas till exempel genom böcker och berättelser.

Upplever barnet glädjen av att lyckas när hen kan lösa en räkneuppgift eller har gjort hemuppgifterna? Eller frustration när frågan är svår att förstå?

Avslappning och spänning

Hjälp barnet att känna igen skillnaden mellan spänning och avslappning. Genom spänning och ångest förbereder sig kroppen på att agera i en krävande situation.

Det är bra för barnet att veta att det är en normal och viktig reaktion för människan, och att ingenting allvarligt händer. En lämplig mängd spänning kan till och med förbättra prestationen.

Om spänningen tar över kan det kännas som att huvudet är tomt och att man inte kommer ihåg någonting. Det är bra för barnet att få höra att informationen inte har försvunnit, trots att det är svårt att komma ihåg den på grund av spänning.

Diskutera upplevelsen

Uppmuntra ditt barn att berätta eller skriva om hur övningen känns. Försök att relatera till ditt barns upplevelse. Det är viktigt för barnet att hen upplever att föräldern lyssnar och vill förstå hen.

Du behöver inte veta exakt hur ångesten känns hos barnet.

Att diskutera känslor innan övningen kan redan hjälpa barnet att komma igång med inlärningen. Sträva tillsammans efter att hitta metoder för att lindra obehaget.

Låt kroppen slappna av

Att aktivt öva avslappning och utföra olika övningar som stöder avslappning kan göra det lättare att ta itu med matematikövningen. Du kan genomföra en kort avslappningsövning tillsammans med barnet innan hen tar itu med hemuppgifterna i matematik.

Skapa lämpliga ramar

Att veta mängden av matematikhemuppgifter i förväg och att man inte behöver öva en svår sak i oändlighet kan få barnet att må bättre.

Ett bra sätt är att dela upp hemuppgifterna i lämpligt stora delar och hålla en liten, trevlig paus mellan dem. Ni kan också på förhand komma överens om hur lång tid barnet ska använda på hemuppgifterna i matematik.

Tacka ditt barn för hens uthållighet!

Trevligt tema

Att koppla matematik till teman som barnet tycker om i vardagen kan göra räknandet roligare. Istället för att bara räkna med siffror kan man kreativt anpassa beräkningar enligt barnets intressen.

Kan man i räknandet inkludera till exempel godsaker, hästar, digitala spel eller inköp som intresserar barnet?

Övningar

Här nedan finns två övningar. Den första hjälper till att lindra ångest eller spänning. Den andra hjälper barnet att känna igen hur avslappning och spänning känns i kroppen.

Övning 10a: Ballongandning

Mål

Ni lär er en andningsteknik som ni kan använda för att lugna kroppen och sinnet före övningen. Öva ballongandning tillsammans.

Anvisning

Hitta en bekväm ställning, antingen sittande eller liggande.

Lägg ena handen på bröstet och den andra på magen ovanför naveln.

Fokusera på den egna andningen:

  • Hur känns andningen?
  • Hur får den kroppen att röra sig?

Vid ballongandning känns andningen hela vägen till magen. Man märker det på att handen som vilar på magen stiger och sjunker i takt med andningen. Magen är som en ballong som blåses upp och töms i takt med andningen.

Prova hur det lyckas. Barnet kan, om hen vill, i stället för handen också lägga en bok eller en mjuk leksak på magen och följa föremålets rörelser.

Gör övningen först i ett par minuter åt gången. Senare kan ni gradvis öka längden.

Efter den gemensamma övningen kan du prata med barnet om övningen

  • Hur kändes det för barnet att andas på det här sättet?
  • Kommer barnet på situationer där ballongandning kan hjälpa?

Animationen (0:52) visar hur andningsövningen kan lindra barnets besvärliga känslor. Du kan titta på animationen med ditt barn före övningen.

Övning 10b: Robot vs. spagetti

Mål

Barnet lär sig att känna igen hur avslappning och spänning eller ångest känns i kroppen. Därefter kan barnet själv identifiera sitt behov av att slappna av.

Anvisning

  • Sätt på lite trevlig musik i bakgrunden.
  • Rör er i takt till musiken, först som en robot: alldeles stelt och oflexibelt.
  • Rör er sedan som kokt spagetti: helt löst och avslappnat.
  • Upprepa båda övningarna några gånger.

Fundera på när kroppen senast kändes som en robot eller som spagetti.

Observera

Du hittar fler övningar för att stödja regleringen av känslor i Avslappnings- och andningsprogrammet.