Skip to main content

Egenvårdsprogram

Hur lär man sig interaktionsfärdigheter?

Interaktiva relationer i barndomen har en central betydelse för barnets sociala utveckling. Barnet övar på viktiga interaktionsfärdigheter först med föräldern och senare med kompisar.

En bra interaktiv relation mellan föräldern och barnet stärker barnets förmåga att bygga förtroliga kompisrelationer.

Samspelet mellan föräldern och barnet

Våra interaktionsfärdigheter börjar utvecklas från födseln. Ett barn deltar i social interaktion redan i spädbarnsåldern och försöker interagera med sin förälder.

Barnet börjar också öva på ömsesidighet i tidig ålder. Spädbarnet tar initiativ till samspel och svarar på förälderns initiativ till samspel exempelvis med en blick, ansiktsuttryck, ljud och rörelser.

Varför är relationen mellan barnet och föräldern viktig?

Tidiga interaktiva relationer är centrala i utvecklingen av barnets sociala färdigheter. Upplevelserna av att vara tillsammans med föräldern visar barnet hur man är med andra.

Förälderns uppgift är att skapa ett tryggt klimat och fina stunder av samspel. Det är viktigt att föräldern tar initiativ till samspel och svarar på barnets initiativ.

Ömsesidiga initiativ skapar ett ömsesidigt samspel. Det signalerar till barnet att det är viktigt att vara tillsammans och att det är roligt att vara med barnet.

Samspelet mellan föräldern och barnet lägger grunden för kompisfärdigheter

Trygga och positiva upplevelser av att vara tillsammans med föräldern hjälper barnet att utveckla sina kompisfärdigheter. De hjälper barnet att bygga kompisrelationer, uppleva känslor av närhet och lita på kompisar.

Interaktions- och samarbetsfärdigheter i kompisrelationer

Alla barn har ibland svårt att komma överens med andra barn. Barnet kan stärka sin förmåga att fungera i olika sociala situationer genom att öva på sina interaktions- och samarbetsfärdigheter.

Interaktions- och samarbetsfärdigheterna hjälper barnet att lära känna andra barn, vara med dem, bygga kompisrelationer och fungera i en grupp.

Barnet utvecklar sina färdigheter genom att vara med kompisar. Barnet kan också lära sig dem och öva på dem tillsammans med föräldern.

Hur stödjer man grundläggande interaktionsfärdigheter?

Man kan öva på grundläggande sociala interaktionsfärdigheter med ett litet barn, såsom att 

  • ta initiativ
  • lyssna på andra 
  • dela med sig 
  • turas om

Hur stödjer man barnets samarbetsfärdigheter?

När barnet lär sig grundläggande färdigheter kan man öva med hen på att samarbeta och hur man fungerar i en grupp, såsom att 

  • uppmärksamma och uppmuntra andra
  • vara flexibel 
  • förhandla
  • medla i konflikter

Ömsesidiga kompisrelationer

Ömsesidighet är en av grunderna för att bygga och upprätthålla kompisrelationer. Samspel handlar om att ge och ta.

Förmågan att interagera med andra barn lägger grunden för jämlika kompisrelationer. Båda parter måste underhålla kompisrelationen. Ingen kan upprätthålla en kompisrelation på egen hand.

Kom ihåg

Samspelet mellan föräldern och barnet lägger grunden för barnets utveckling av sina interaktionsfärdigheter. 

Man kan öva på grundläggande sociala interaktionsfärdigheter och samarbetsfärdigheter med barnet för att stödja barnets kompisrelationer. Ömsesidighet har en central roll i barnets kompisfärdigheter.