Egenvårdsprogram
4. Att öva på att turas om
Att turas om handlar om att vänta på sin tur, att ta och ge turen. Ibland är det ens egen tur att ta initiativ eller att svara på någon annans initiativ. Ibland ger man turen till någon annan. Man behöver inte turas om i jämn ordning, utan det viktigaste är att det känns ömsesidigt.
Små barn övar ofta på att turas om genom lek. Barnen kan till exempel turas om att använda leksaker eller föreslå nästa steg i leken. Större barn övar ofta på att turas om i samtal eller när de tar initiativet till kontakt.
Övning: Att turas om med leksaker
Varför?
Du lär ditt barn färdigheter som stödjer ömsesidighet, det vill säga
- att be om saker
- att dela med sig
- att turas om
- att byta saker.
Du stärker ditt barns interaktionsfärdigheter.
Du stöder ditt barns självregleringsfärdigheter och flexibilitet.
Hur?
Öva på att turas om med leksaker i dagliga lekstunder. Välj tillsammans med ditt barn en lek som ni tycker om. Var en aktiv lekpartner och visa de färdigheter ni ska öva på.
Att be om saker
Be ditt barn om lekredskap och beröm hen när hen delar leksaker med dig. Lär också ditt barn att be dig om lekredskap och att man inte får ta en leksak ur någon annans hand eller från leken utan tillstånd.
Att dela med sig
Visa barnet att alla som leker har önskemål om vad man ska leka med. Berätta för ditt barn vilken leksak du vill leka med. Visa hur man kan förhandla om leksaker och hitta en tillfredsställande lösning för alla.
Att turas om
Öva på att turas om i omgångar som är lagom långa för ditt barn. Visa ditt barn hur man till exempel kan uppmuntra andra, hjälpa andra eller på annat sätt gå med i leken medan man väntar på sin tur.
Om det är svårt för barnet att turas om kan man först öva på det i mycket korta omgångar. På så sätt får barnet snabbt en belöning, det vill säga att det blir hens tur, för att ha väntat. Det motiverar barnet att öva på och använda sin färdighet.
Att byta saker
Visa ditt barn hur man kan byta leksaker genom att förhandla med någon annan. Man kan till exempel erbjuda en leksak mot en annan. Visa också att det inte alltid är roligt att byta saker och vad man kan göra då.
Kom ihåg
- Beröm alltid ditt barn när hen ber om något, delar med sig, turas om eller byter saker. Det stärker hens agerande.
- Lär också ditt barn hur man står på sig och att man inte alltid behöver dela sina leksaker med andra.
- Ge ditt barn möjlighet att öva på att turas om med andra barn.
- Uppmuntra ditt barn att öva på att turas om med leksaker med andra barn när situationen tillåter.
Ömsesidiga diskussioner
En ömsesidig diskussion är när man turas om att berätta, fråga och lyssna.
Man försöker turas om att tala. Det ena barnet kan öva på att ge ordet och det andra på att be om eller ta ordet.
Samtalet växlar vanligtvis naturligt mellan parterna när man ställer frågor till varandra. Det är viktigt att lära sig att förutse i vilka situationer det är lämpligt att låta den andra tala.
Det är också viktigt att båda parter turas om att ta kontakt med varandra så att det inte bara faller på den enas ansvar.
Att öva på att turas om
Man kan öva sina färdigheter i att föra ömsesidiga diskussioner först hemma med sina föräldrar eller syskon. Därefter kan man fortsätta öva med en eller flera kompisar.
Övning: Att bolla samtalet
Varför?
- Du hjälper ditt barn att turas om att prata med ett annat barn.
- Du lär ditt barn att lyssna på andra.
- Du utvecklar ditt barns interaktionsfärdigheter.
- Du stärker ditt barns sociala omdöme.
- Du stöder ditt barns självregleringsförmåga och flexibilitet.
Hur?
Öva varje dag på att bolla samtalet med hjälp av en boll hemma. Samtalen kan vara korta eller längre beroende på barnets ålder och färdighetsnivå.
Med hjälp av bollen lär sig barnet hur man turas om att prata: Ibland kan den ena studsa bollen längre om hen behöver berätta om något som är viktigt för hen. Ibland kan man direkt studsa tillbaka bollen.
Det är viktigt att bedöma när man ska kasta bollen till den andra personen. På motsvarande sätt kan den andra signalera när hen vill ha bollen, till exempel genom kroppsspråk, ansiktsuttryck eller kommentarer.
- Berätta för ditt barn att ni övar på att turas om att prata genom att kasta en boll. Välj ett ämne som ni vill öva på att diskutera. Det kan till exempel vara ett önskemål som rör sommarlovet.
- Personen vars tur det är att tala håller bollen i handen. Hen kan börja med att berätta eller fråga något. Kom ihåg att lyssna noga på vad den andra personen berättar och frågar.
- Turas om att fortsätta diskussionen tills ni inte kan komma på något mer att berätta eller fråga och det är dags att byta ämne.
Öva på att diskutera olika ämnen regelbundet. När det börjar fungera bra kan ni lägga bort bollen och diskutera mer fritt.
Exempel
Föräldern: Berätta vad du önskar dig av sommarlovet och fråga sedan vad ditt barn önskar sig. Kasta sedan bollen till barnet.
T.ex. Jag skulle vilja simma väldigt många gånger. Vad skulle du vilja göra i sommar?
Barnet: Svara på din förälders fråga om vad du önskar dig av sommarlovet. Berätta vad du tycker om hens önskemål. Fråga din förälder vad hen tycker om ditt önskemål och kasta tillbaka bollen till din förälder.
T.ex. Jag skulle vilja åka till lekparken ofta. Men jag tycker också om att simma. Kan vi gå till parken många gånger?
Föräldern: Svara på ditt barns fråga. Berätta vad du tycker om hens önskemål och ställ ytterligare en fråga. Kasta bollen tillbaka till barnet.
T.ex. Naturligtvis kan vi det. Parken är också trevlig. Vad gillar du mest med lekparken?
Barnet: Svara på din förälders fråga, berätta vad du tycker och fråga hen något. Kasta bollen tillbaka till din förälder.
T.ex. Kanske att gunga. På sommaren finns det väl också en plaskdamm där, den är också rolig. Tycker du om att gunga?
Kom ihåg
Det är viktigt att kunna turas om både när man leker och pratar. Att turas om stärker ömsesidigheten, samarbetet och en jämlik kompisrelation.
Uppmuntra ditt barn att ge och ta turen.