Egenvårdsprogram
3. Att lära känna andra
Föräldrarna har ofta en central roll när det gäller att stödja kompisrelationerna speciellt hos små barn. Det finns två övningar på den här sidan som du kan använda för att hjälpa ditt barn att lära känna andra.
Diskutera barnets önskemål
- Behöver barnet en kompis till exempel i bostadsområdet, sitt dagis eller sin skola, eller i andra fritidsmiljöer?
- Har barnet en person i åtanke som hen skulle vilja bli kompis med?
Att lära känna andra
Att lära känna nya människor kräver mod. Vuxna kan också ha svårt att inleda en konversation. Det kan vara svårt att veta vad den andra personen tycker om, vad hen är intresserad av och hur hen brukar interagera med andra.
Öva i förväg på att lära känna andra
- Fundera tillsammans med barnet hemma på vad hen skulle kunna göra eller säga om hen vill leka med andra barn.
- Barnet kan öva på att lära känna andra genom att först prata eller leka med familjemedlemmar. Därefter kan hen fortsätta övningen med en eller flera kompisar.
Hur upplever barnet situationerna där hen ska närma sig andra?
Ibland uppstår interaktionerna som av sig själva, naturligt och av en slump. Ibland måste man vänta på rätt tid och plats.
Ibland kan till exempel leken eller aktiviteten vara i ett så intensivt skede att barnets initiativ eller försök att vara med kan kännas som att hen avbryter eller stör de andra.
Barnet tolkar ofta det avvisade försöket att vara med som sitt eget fel. Därför är det viktigt att prata med barnet om dessa situationer och höra hur barnet tolkar sina upplevelser.
Ge barnet positiv respons för varje försök och uppmuntra hen att försöka igen.
Övning: Att ta initiativ
Varför?
- Du lär ditt barn sätt att närma sig andra.
- Du hjälper ditt barn att inleda en konversation med ett annat barn.
- Du stärker barnets självförtroende i sådana situationer.
Hur?
Läs nedan hur du kan hjälpa ditt barn att lära känna andra.
Var och vem vill barnet lära känna?
Gör det möjligt för ditt barn att besöka platser där hen kan lära känna andra barn.
Fråga ditt barn vem hen vill närma sig eller lära känna när du är med hen i en situation där det finns andra barn. Du kan också själv avgöra om det finns något barn i närheten som ditt barn skulle kunna närma sig.
Hur kan barnet närma sig andra?
Du kan råda barnet att först observera den andras beteende och agerande vid sidan av och vänta på ett lämpligt ögonblick att skapa en interaktion.
Uppmuntra sedan barnet att gå närmare. Ni kan också gå närmare det andra barnet tillsammans.
Uppmuntra ditt barn att visa intresse för det andra barnet genom att till exempel titta mot hen, le eller hälsa.
Uppmuntra också ditt barn att svara när andra barn tar initiativ till samspel.
Vad kan ditt barn säga till det andra barnet?
Öva tillsammans med ditt barn på att inleda ett samtal med ett annat barn. Ni kan börja med att öva på att lära känna andra hemma med hjälp av till exempel leksaker, handdockor eller syskon.
Du kan stödja ditt barn att ta initiativ till exempel
- Genom att fråga något
Hen kan fråga till exempel vad det andra barnet heter, vad hen gör, något om hens leksak eller annan sak, vad hen är intresserad av, vad hen gillar och vad hen inte gillar, vad hen har för hobby eller var hen bor.
- Genom att föreslå saker som man kan göra tillsammans
Du och ditt barn kan tillsammans fundera i förväg på vad hen skulle vilja eller kunde göra med någon annan. Ni kan till exempel ta med lek- eller spelutrustning ut på gården eller till parken för att göra det lättare för barnet att ta kontakt med andra.
- Genom att börja leka med ditt barn och vid behov hjälpa hen att bjuda in andra
Det är ofta lätt att lära känna andra när man gör saker tillsammans. Du kan så småningom lämna leken när barnen börjar leka med varandra.
- Genom att uppmuntra hen att säga vad hen heter eller visa något för den andra personen
Genom att dela sitt intresse kan barnet hitta en gemensam grund med någon annan för att fortsätta samtalet och bygga en kompisrelation.
Du och ditt barn kan fundera på om barnet har en leksak, ett intresse eller en hobby som hen skulle kunna berätta om eller visa för någon annan.
- Genom att säga något positivt om ett annat barns agerande eller sak
Uppmuntra ditt barn att ge positiv respons eller att dela med sig av sina erfarenheter av liknande saker. På så sätt kan de hitta ett gemensamt intresse.
Övning: Hur går man med i leken?
Varför?
- Du lär ditt barn sätt att ansluta sig till andra eller gå med i en pågående lek.
- Du uppmuntrar ditt barn att vara med i vardagliga kompissituationer och stärker hens självförtroende i samband med dessa situationer.
- Du hjälper barnet att förbereda sig på situationen.
Hur?
Börja med att diskutera hemma hur man går med i en lek. Fundera tillsammans med ditt barn på leksituationerna i hens vardag. Ni kan börja öva på att gå med i lekar hemma med hjälp av till exempel leksaker, handdockor eller syskon och sedan med andra barn.
Öva alltid på att ansluta er till andra barn eller gå med i en pågående lek när situationen tillåter det.
Fundera på följande frågor tillsammans. Om du vill kan du skriva svaren i svarsfälten eller i dina anteckningar.
Vilken typ av lekar är ditt barn intresserat av?
Tänk på olika inomhus- eller utomhuslekar. Ge ditt barn möjligheten att leka de lekar som hen är intresserad av. Fundera i förväg på vilka leksaker som behövs för dessa situationer.
Vad bör ni tänka på innan barnet går med i leken?
Uppmuntra ditt barn att först observera leken från sidan av och inte till exempel rusa in mitt i leken med sina egna idéer.
Att följa leken från sidan av kan hjälpa ditt barn att förstå innehållet i leken, visa intresse för leken och hitta rätt ögonblick att gå med i den.
Vad skulle vara ett lämpligt sätt att gå med i leken?
Vad kan man säga eller göra? Ibland kan man gå med naturligt i en lek, som tafatt, utan att fråga. Andra gånger är det bra att fråga om man får vara med, att säga att man vill vara med eller på annat sätt kommentera eller ge förslag om leken.
Behöver ditt barn föräldrastöd för att gå med i leken?
Du kan hjälpa ditt barn att gå med i leken genom att finnas där som stöd eller genom att ta kontakt med och prata med andra föräldrar och barn i till exempel parken.
Vid behov kan du fundera på hur man kan utöka leken för att ge ditt barn en roll i den.
Vad kan man göra om man inte kommer med i leken?
Du kan berätta för ditt barn att det ibland är svårt att gå med i andras lek, du kan trösta ditt barn eller hjälpa hen att hitta andra saker att göra eller ett annat sällskap.
Kom ihåg
Du och ditt barn kan öva hemma i förväg på olika sätt att ta initiativ eller gå med i en lek. Ni kan också gå igenom vad som fungerade och vad som inte gjorde det i efterhand.
Uppmuntra och förstärk barnets önskade beteende med positiv respons. Lägg också märke till när ditt barn försöker och uppmuntra hen att fortsätta.