Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

15. Samaa mieltä vai eri mieltä?

Mielipiteistä keskusteleminen on usein vaikeaa nepsypiirteisille lapsille. Lapsi voi olla hyvin ehdoton ja jyrkkä omissa mielipiteissään. Hänen voi olla vaikeaa nähdä asiat muusta kuin omasta näkökulmastaan.

Lapsen on usein vaikeaa ymmärtää, että samasta asiasta voi olla kaksi erilaista, mutta yhtä oikeaa mielipidettä. Nepsypiirteinen lapsi ajattelee usein, että tilanne voi ratketa vain, kun molemmat ovat samaa mieltä. 

Mielipidekeskustelujen ymmärtämistä ja toisen näkemyksen hyväksymistä voi harjoitella lapsen kanssa.  

Harjoitus: Samaa mieltä vai eri mieltä?

Tavoite 

Harjoituksen tavoitteena on oppia ymmärtämään, miten mielipide jostakin asiasta muodostuu. Keskustelun avulla lasta voidaan auttaa ymmärtämään, miksi ihmiset ovat asioista välillä samaa mieltä ja välillä eri mieltä.  

Harjoituksen avulla lapsi voi vähitellen oppia sietämään erilaisia mielipiteitä. Näin hän oppii toimimaan tilanteissa, joissa mielipiteet eroavat. 

Ohje 

Valitkaa jokin tilanne, josta jollakin tuntemallanne henkilöllä on ehdoton mielipide. Usein mielipide on saattanut muodostua yksittäisen tilanteen pohjalta. Voitte käyttää apunanne mielipidekaaviota (pdf).  

Keskustelkaa seuraavista kysymyksistä
  • Millainen kokemus sinulla on vastaavasta tilanteesta? Onko kokemus hyvä vai huono?   
  • Mitä tapahtui?  
  • Mitä ajattelet tilanteesta? Ajatteletko kielteisesti vai myönteisesti?  
  • Miksi jollakulla toisella on toinen mielipide? 
  • Voiko mielipide asiasta muuttua? Miten se voi muuttua?  

Esimerkki

Eemil ja Elsa ovat sisaruksia. Eemil inhoaa kaverisynttäreitä. Elsa taas tykkää niistä. Eemil ja Elsa on kutsuttu serkun synttäreille. Eemil ei halua mennä, ja Elsa on menossa. Eemil ei ymmärrä, miksi Elsa haluaa mennä. 

Eemil ja Elsa olivat aiemmin naapurin Antonin synttäreillä. Siellä tarjottiin kakkua, josta Eemil ei pitänyt. Hänelle tuli paha olo (kokemus). Tämän jälkeen Eemil on kieltäytynyt menemästä synttäreille. Hänen mielestään kaikilla synttäreillä on kamalaa (mielipide). Elsalla on eri mieltä. 

Ajatusmallia voisi avata Eemilin kanssa keskustellen ja miettien, miten mielipide syntyy: 

  • Millaiset synttärit olisivat kivoja? 
  • Jos saisin muuttaa synttärit taikasauvalla mukaviksi, niin.... 
  • Miksiköhän Elsan mielestä synttärit ovat mukavia? Tuliko hänelle paha olo? 
  • Antonin synttäreille ei tarvitse enää mennä. Anton on kuitenkin kiva ja leikin hänen kanssaan. 
  • Voiko Elsan mielipide joskus muuttua?   
  • Voiko oma mielipide muuttua?  
  • Onko Elsalla ja sinulla yhtään yhteistä asiaa, josta molemmat synttärijuhlien suhteen pidätte? 

Keskusteluharjoituksia voi siirtää arkeen harjoittelun jälkeen. Kannusta lasta keskustelemaan toisten lasten kanssa kysellen, kuunnellen ja omista kokemuksistaan kertoen.  

Kokeile ja havainnoi 

Kokeile mielipidekaaviota mielipide-erojen pohtimiseen useamman kerran.  

  • Muuttuiko lapsen ajattelussa mikään? Mistä huomaat muutoksen?   
  • Onko nyt helpompaa keskustella mielipide-eroista?  
  • Onko mielipidekaavio-pohja toimiva?  
  • Olisiko tarpeen kokeilla jotakin toisenlaista menetelmää?   
  • Millaisia haasteita harjoittelussa on ollut? 
Loading ...

Harjoittelun tueksi

Muista

Mielipiteet muodostuvat kokemusten pohjalta.  

Mielipiteiden syntyä ymmärtämällä lapsi voi oppia keskustelemaan niistä riitaantumatta.  

Kotona käydyistä mielipidekeskusteluista on tärkeää antaa myönteistä palautetta lapselle.