Nuorten mi​elenterveystalon omahoito

Toivo - Kriisistä selviytymisen oma-apuohjelma nuorille

Jokainen voi kohdata elämässään tilanteita, jotka muuttavat normaalia elämänkulkua. Tällaista tilannetta kutsutaan usein kriisiksi. Kriisistä selviytymisen oma-apuohjelman tarkoituksena on auttaa käsittelemään vaikeaa elämäntilannetta ja selviytymään siitä. 
>> Lue lisää

Vapaaksi viiltelystä -omahoito-ohjelma

Vapaaksi viiltelystä -omahoito-ohjelman tarkoitus on auttaa ymmärtämään, mistä viiltelyssä on kyse, mitä tarkoitusta se palvelee ja miksi siitä on joskus vaikea päästä eroon. Ohjelma sisältää runsaasti tehtäviä, joiden avulla voit oppia ymmärtämään paremmin omaa itsetuhoista käyttäytymistäsi.
>> Lue lisää

 

Mi​elenterveystalon omahoito

​​Huolehditko asioista paljon etukäteen? Koetko epämääräistä jatkuvaa ahdistusta tai levottomuutta? Ahdistuneisuuden omahoito-ohjelma auttaa vähentämään liiallista ahdistusta ja murehtimista.
>> Lue lisää

​​Ovatko ihmissuhteesi jatkuvasti sotkussa tai koetko mielialasi ailahtelevan voimakkaasti ja ennakoimattomasti? Epävakauden omahoito-ohjelma tarjoaa tietoa tunne-elämän epävakaudesta ja työkaluja siitä selviytymiseen.
>> Lue lisää

​​Syötkö​​ toistuvasti niin paljon, että sinulle tulee huono olo? Ajatteletko, että ruoka hallitsee sinua etkä sinä ruokaa? Ahmintahäiriö on syömishäiriöistä todennäköisesti yleisin, vaikka se ei ole yhtä laajasti tunnettu kuin esimerkiksi anoreksia tai bulimia. Tältä sivustolta saat vinkkejä, miten voit ottaa käsistä karanneen syömisen takaisin hallintaasi. Sivusto opa​staa tasapainoiseen, terveeseen ja iloiseen syömiseen.
>> Lue lisää​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

​​Tuntuuko si​nusta että käytät liian paljon alkoholia? Haluatko vähentää juomistasi? Tai lopettaa sen kokonaan? On​ko​ perheessäsi henkilö, joka juo mielestäsi liikaa? Kuinka paljon on liian paljon? Juomisen hallinnan opas on tarkoitettu kaikille, jotka ovat huolissaan alkoholinkäytöstään.
>> Lue lisää

Masennuksen omahoito

Masennuksen omahoito-ohjelma tarjoaa tietoa masennuksesta, ja työkaluja siitä selviytymiseen.
Voit käydä koko omahoito-ohjelman läpi tai valita itsellesi sopivimmat työkalut sen mukaan, mitkä tuntuvat juuri sinusta hyödyllisiltä.
>> Lue lisää

​​Oletko hiljattain kokenut paniikki-kohtauksia? Oletko ehkä huomannut vältteleväsi joitain tilanteita paniikki-kohtausten pelossa? Paniikin omahoito-ohjelma auttaa sinua pääsemään irti paniikkikohtauksista ja niihin liittyvistä peloista.
>> Lue lisää

Ty​ökaluja mielen hy​vinvointiin

Kärsitkö alakuloisuudesta, levottomuudesta tai uupumuksesta? Huomaatko jääväsi usein murehtimaan asioita? Tältä sivulta löydät tietoa ja työkaluja erilaisten ongelmien kanssa selviytymiseen. Sivusto opastaa sinua tunnistamaan paremmin omia tunteita ja voimavaroja, vähentä​mään murehtimista, opettelemaan rentoutumaan sekä tasapainottamaan arkea ja etsimään elämään lisää mielihyvää tuottavia asioita.
>> Lue lisää

 

​Muiden toimijoiden tuottamia ohjeita ja harjoituksia​

Itsehoitosivusto Helsingin kaupungin lukioiden ja Stadin ammattiopiston opiskelijoille, jonka tavoitteena on vastata opiskelijoiden tarpeeseen saada nopeasti ja itsenäisesti tietoa ja tukea arkipäivän pienten ongelmien käsittelyyn ja hyvinvoinnin lisäämiseen.
>> Lue lisää

Tietoisen syvähengityksen harjoitus (Ahdistuneisuus, stressi, univaikeudet) MP3-tiedosto, kesto 16 min.

Harjoituksessa tutustutaan syvähengitykseen sallivasti, kokeiluluontoisesti ja ilman suorituspainetta rentoutua. Harjoitus soveltuu hyvin ahdistuneisuuden, stressin ja univaikeuksien kanssa kamppaileville.
>> Lue lisää

Oiva-harjoitusohjelma

Oiva on hyvinvointiohjelma, jonka avulla voit lievittää stressiä, parantaa mielialaa ja saada lisäintoa elämään. Oivan harjoitukset auttavat keskittymään, olemaan tietoisesti läsnä, käsittelemään ikäviä ajatuksia ja tunnistamaan itselle tärkeitä asioita.
>> Lue lisää

​​
​​​