Skip to main content

Egenvårdsprogram

KROPPSLIGA ÖVNINGAR

Det är bra att göra kroppsliga övningar både i förebyggande syfte och i en ångestfylld situation. Genom avslappning kan du lugna kroppen och låta den veta att det inte finns något att oroa sig för.

När vår ångest ökar spänner vi ofta också musklerna utan att märka det.

Om du märker att dina tankar börjar snurra runt bekymmer eller om du upplever en känsla av frustration eller koncentrationssvårigheter, lönar det sig att fokusera på andningen. I avslappnings- och uppmärksamhetsövningar fungerar andningen ofta som ett ankare.

Med rätt andningsteknik slappnar ofta också andra muskelgrupper av. Övningarna nedan kan hjälpa dig att slappna av mera effektivt.

Om du har märkt att du inte har tid att stanna upp och ta det lugnt i vardagen, är det bra att regelbundet avsätta tid för avkoppling i kalendern.

Vad är avslappning?

Avslappning kräver inte alltid stora satsningar. Om du till exempel märker att du andas för ytligt, dina muskler är spända eller arbetsställningen är obekväm, kan du enkelt slappna av genom att till exempel aktivera magandningen, låta axlarna sjunka ner eller ändra på din ställning så att den är mindre belastande.

Ångest åtföljs av många fysiska symtom såsom hjärtklappning, svettning, illamående och darrning. Dessa symtom beror på att när du har ångest är din kropp ständigt i nödläge och redo att kämpa.

När du slappnar av inleds också många kemiska processer i kroppen som främjar välbefinnandet. Avslappningen ökar till exempel utsöndringen av serotonin, som ökar välbefinnandet, dopamin, som ingår i hjärnans belöningssystem samt oxytocin, som lindrar ångest.

Processbeskrivning över vad som händer då man slappnar av

Kom ihåg

Andnings-, avslappnings- och mindfulnessövningar är kroppsliga övningar och lämpar sig väl för vardagen.

Du kan göra övningarna både i förebyggande syfte och när du upplever stark ångest.