Egenvårdsprogram
1. Att stöda funktionsförmågan
Stress sänker funktionsförmågan
ADHD påverkar barnets förmåga till självreglering. Barnet kan ha svårt att reglera sina aktiviteter. Barnet kan bli belastat av interna eller externa faktorer. Överbelastning kan synas som irritabilitet, grinighet, plågsamhet eller rastlöshet. Det minskar barnets funktionsförmåga.
Att vänta på och göra trevliga saker kan också vara belastande och spännande.
Belastande faktorer
Belastande faktorer kan vara till exempel
- nya miljöer, situationer och människor
- förändringar och överraskningar
- svåra uppgifter som är förknippade med upplevelsen av att inte kunna något
- uppgifter som kräver ansträngning som är förknippade med upplevelsen av att inte orka eller klara av något
- att vänta och oklarhet
- att vara stilla
- att vara för aktiv
- störande intryck
- överdrivet spelande eller att vara stilla
- vuxnas irritabilitet och grinighet
Belastande faktorer kan minskas genom att göra förändringar i miljön och lära barnet att använda hjälpmedel.
Minska belastningen
Det är viktigt att du lär dig vilka saker som belastar ditt barn. När du känner till belastningsfaktorerna kan du minska dem genom att anpassa miljön och hjälpa barnet i svåra situationer.
Du kan reglera barnets belastning till exempel genom att förutse dagens händelser och se till att barnet har möjlighet till tillräcklig vila.
Att ADHD-symtomen förvärras kan orsakas av att belastningen ökar. Att minska belastningen är ett effektivt sätt att minska på symtomen.
Övning: Observera belastningsfaktorerna
Varför?
Ni lär er känna igen faktorer som ökar eller minskar den belastning barnet upplever.
Hur?
Fundera tillsammans med barnet på vilka typer av saker som ökar hens belastning i vardagen. Det kan vara till hjälp för barnet om känslan av belastning beskrivs som till exempel trötthet, grinighet eller en obehaglig känsla.
Du kan använda följande exempel som stöd för diskussionen:
- långa dagis- eller skoldagar
- ständig aktivitet
- överraskningar och oklarhet
- att saker inte går som man vill
- att barnet inte vet vad som förväntas av hen
- att vänta och köa
- för svåra uppgifter till exempel i skolan
- för lätta eller tråkiga uppgifter
- känsla av spänning och osäkerhet
- störande intryck, som förorsakas av till exempel starka ljus, ljud, lukter
Faktorer som minskar belastning:
- Vetskap om vad som kommer att hända härnäst
- att barnet vet vad som förväntas av hen
- lagom kravnivå det vill säga det krävas varken för mycket eller för lite
- att vara i eget rum
- tystnad
- vuxenuppmärksamhet
- lyssna på musik
- rita, färglägga
- massage eller smekning
- att hålla en paus
- sådant som minskar intryck till exempel en huva eller hörselskydd
Att anpassa miljön
Du kan stödja barnets funktionsförmåga genom att anpassa miljön. Bekanta dig nedan med olika sätt att stödja funktionsförmågan.
Övning: Anpassa miljön
Varför?
Du anpassar barnets miljö för att stödja barnets funktionsförmåga och för att minska den belastning som barnet upplever.
Hur?
Ovan finns en lista över metoder hur man kan anpassa miljön så att den stödjer barnets funtionsförmåga.
Välj från listan de metoder som passar er vardag och ta dem i bruk. Du kan börja med några metoder och gradvis anpassa miljön allt mer. Du kan kryssa nedan de metoder ni kunde prova på.
Återgå regelbundet för att bedöma om miljön är tillräckligt stödjande för barnet. Gör förändringar vid behov.
Kom ihåg
Om ADHD-symtomen försvåras handlar det ofta av ökad belastning. Ett effektivt sätt att minska ADHD-symtom är att minska på barnets belastning.