Egenvårdsprogram
6. Ta i bruk belöningsschema
Belöningsschema
Belöningsschema är ett effektivt och konkret sätt att förstärka barnets motivation att öva på en ny färdighet.
Övning leder till poäng och belöningar med hjälp av ett bildschema. Belöningarna och de poäng som krävs skrivs in i schemat i förväg. På så sätt kan barnet följa med sina framsteg.
Belöningsschemat visar konkret att barnet gör framsteg med att öva.
Se till att barnet lyckas
Belöningsschemat ska tas i bruk första gången med att öva på en färdighet barnet säkert lyckas med. Färdigheter som är mer utmanande för barnet kan övas efter att barnet först fått erfarenheter av att lyckas.
Poäng och priser som tjänats in tas aldrig bort. Poäng och belöningar ska inte påverkas av att barnet har negativa beteenden samma dag.
Titta på videon (2:59) för ett exempel på hur man tar i bruk ett belöningsschema.
Vad är lämpliga belöningar?
Belöningar kan vara saker att göra tillsammans, upplevelser eller varor. De behöver inte vara stora eller dyra.
Små belöningar fungerar bra. De kan ges oftare och alltid när man vill förstärka ett beteende.
Övning: Att använda belöningsschemat
Varför?
Du motiverar barnet att öva på en ny färdighet och du lär dig att ge positiv uppmärksamhet för positivt beteende.
Hur?
Gör ett belöningsschema där man kan skriva 3-5 mål och sätta upp märken för lyckanden. Ni kan också använda det färdiga schemat (pdf nedan) om ni vill.
Skriv ner målet, dvs. den färdighet som ska läras, tydligt och enkelt.
Till exempel
- När jag vaknar på morgonen tar jag på mig kläderna själv från min stol.
- Jag tar ett färdigt mellanmål från kylskåpet när jag kommer hem.
- Jag tvättar händerna innan jag sätter mig vid matbordet.
- Efter skolan för jag min ryggsäck till mitt egna rum.
Målet ska vara så enkelt att du tror att barnet kan klara av det. Om barnet upplever uppgiften för svår har hen svårt att motivera sig till den. Försäkra dig om att barnet förstår varför målet/övandet är viktigt.
Välj ett sätt för barnet att markera de gånger barnet har uppnått målet. Markeringen kan göras med ett klistermärke, en magnet eller genom att rita en figur.
Kom överens en vecka i taget för hur många lyckanden barnet får en belöning. Ett lämpligt antal är 3-5 lyckanden.
Kom överens om belöningen, till exempel att göra något trevligt tillsammans. Barnet ska vara delaktigt i att fundera ut belöningen. Belöningen ska inte vara stor eller dyr.
Öva på en färdighet tills den tydligt börjar löpa bra. Vid behov kan man öva i flera veckor. Under övningen belönas barnet enligt överenskommelse.
I början kan barnet behöva påminnelser och verbal uppmuntran. Beröm barnet för varje lyckande för att hålla motivationen uppe.
Kom ihåg
Man kan motivera barnet att öva på något nytt genom att uppmuntra, belöna och ge positiv respons.
Märk ansträngningen och även de små framstegen. Ge positiv respons till barnet vid varje steg.
Belöning kan hjälpa till att motivera barnet att fortsätta öva och göra resultatet av övningen synligt.