Skip to main content

Egenvårdsprogram

Hur syns ADHD i olika åldrar?

Barnets färdigheter utvecklas gradvis i takt med erfarenhet och även i takt med att hjärnan mognar. Det är därför som ADHD-symtomen visar sig på olika i olika åldrar.

Barn möter också olika utmaningar och förväntningar i takt med att de växer. Det kan påverka hur besvärliga symtomen upplevs och även hur vuxna uppmärksammar dem.

Barnets mognad och ADHD-symtom

Barnets förmåga att reglera sin uppmärksamhet och sitt beteende bygger både på biologisk utveckling och på erfarenheter samt inlärda färdigheter. Även den modell för beteende och interaktion som omgivningen ger påverkar barnets agerande.

Vuxenstöd för känslohantering, att lära sig regler, att koncentrera sig och att lära sig nya färdigheter är viktigt. På detta sätt kan barnets beteende och självreglering utvecklas.

Livlighet är en del av lekåldern

Med ett barn i lekåldern kan det vara svårt att säga om barnets utamaningar är kopplade till ADHD. Små barn tenderar att vara livliga och deras intressen förändras snabbt.

2-3-åringar

Mognadsfasen för ett barn i åldern 2 till 3 år inkluderar att lära sig att uttrycka sin egen vilja. Barnet kan börja motsätta sig vardagliga situationer, till exempel påklädning. Barnets känslotillstånd kan variera från glädje till ilska.

Starka känslosvängningar är en del av den normala utvecklingen. Barnet övar sig känsloreglering med hjälp av en vuxen. Barnet är naturligt livligt, otåligt och utforskar sin omgivning.

3-5 år

Vid 3-5 års ålder sker en snabb utveckling av koncentrationsförmågan och exekutiva funktioner. Det ökar uthålligheten. Detta gör det möjligt att klara av mer komplexa uppgifter och mer ihållande lek.

Förmågan att reglera känslor och beteende mognar. Detta underlättar att vänta på sin tur, koncentration och att följa instruktioner. Väldigt starka känslosvängningar brukar falla bort. Barnet lär sig att göra val.

Ofta börjar symtom på ADHD visa sig i denna ålder, till exempel i starkare rastlöshet och otålighet än vanligt.

I skolåldern ökar koncentrationsförmågan

När barnet börjar i förskola och skola börjar koncentrationsförmågan utvecklas. I denna ålder tenderar de mest centrala symtomen av ADHD att bli mer uppenbara. Dessa kan omfatta svårigheter att hålla sig stilla, koncentrera sig på uppgifter och kontrollera impulsivt beteende.

Symtomen kan variera individuellt beroende på vilken typ av ADHD barnet har och den miljö hen befinner sig i.

Det är vanligt att en ADHD-diagnos preciseras först när barnet närmar sig skolåldern eller under skolåldern. Då krävs mer koncentration eller så uppmärksammas utmaningarna allt mer.

I tonåren stormar känslorna

Tonåren är en tid av tillväxt, stora beslut och självständighet. ADHD kan ge särskilda drag till detta.

I tonåren är förmågan att reglera sina känslor och sina handlingar fortfarande ofullständig. Detta kan synas hos den unga som heta känslor, svårigheter med självkontroll och utmaningar med koncentrationen. En ung person med ADHD kan behöva mycket stöd.

ADHD i olika åldrar