Egenvårdsprogram
Hur påverkar ADHD vardagslivet?
Kompisfärdigheter
ADHD-symtom kan påverka barnets kompisrelationer på många sätt. Till exempel kan impulsivitet leda till att ett barnet avbryter andra, talar utan eftertanke eller agerar impulsivt. Detta kan orsaka konflikter med kompisar.
Koncentrationssvårigheter kan göra det svårt att följa med i konversationer eller att följa regler i lek. Det kan förvirra andra barn.
För vissa barn med ADHD kan det vara svårt att få kompisar och upprätthålla vänskap.
ADHD-symtom kan också bromsa utvecklingen av åldersförväntade kompisfärdigheter. Barnet kan vara lättare än vanligt att lockas med i att delta i olämpliga aktiviteter, eftersom hen inte tänker på konsekvenserna. Barnet kan bli retat eller kan reta andra.
Emotionella färdigheter
ADHD kan påverka ett barns utveckling av emotionella färdigheter. Framför allt kan barnet ha svårt att känna igen och reglera känslor. ADHD kan öka impulsivt beteende. Känslan kan utlösas snabbt och starkt och barnet kan inte då kontrollera sitt beteende.
Emotionella färdigheter kan övas. Barnet behöver ofta mer stöd från vuxna för att öva på emotionella färdigheter än andra barn i samma ålder.
Självkänsla
ADHD-symtom kan göra det svårt att klara av olika uppgifter i skolan eller i andra aktiviteter. Upprepade misslyckanden kan påverka barnets självbild, det vill säga barnets tilltro till sina förmågor och färdigheter.
Barnet kan få mer tillrättavisningar och negativ respons för det hen gör jämfört med andra barn. Barnet kan också känna att hen inte kan eller inte vet hur man ska agera enligt vuxnas önskemål. Detta kan påverka barnets självkänsla. Barnet kan börja tänka negativt om sig själv eller börja känna att hen inte duger.
Barnet kan jämföra sig med andra, särskilt med dem som inte har ADHD. Denna jämförelse kan förstärka en negativ syn på sig själv och försämra självkänslan.
Det är viktigt att stödja ett barns självkänsla så att hen inte glömmer sina styrkor och bara fokuserar på de egenskaper som skapar problem.
Skolgång
ADHD-symtom kan visa sig i dagvård och skola genom att göra det svårt för barnet att följa regler och instruktioner. Det kan också vara problematiskt att göra uppgifter och läxor. Symtomen stör förmågan att utföra uppgifter och att fungera i en grupp.
Barnet drar nytta av långsiktigt stöd i dagvård och skola. Ofta är liknande metoder användbara i hemmet och i skolan. Hemma är det viktigt att hjälpa barnet med läxor och att stödja barnet i skolgången.
Eftersom ADHD-symtom vanligtvis kvarstår under hela dagvårds- och skolåldern måste stödåtgärder och stödjandet av barnets funktionsförmåga planeras på lång sikt. Skolan är ansvarig för att planera pedagogiska stödåtgärder, men föräldarnas observationer om vad som hjälper barnet är till nytta.
För att säkerställa kontinuitet måste man ta hand om informationsöverföringen. På så sätt överförs information om svårigheter och fungerande lösningar vidare, exempelvis vid skol- eller lärarbyte. Samarbete mellan hem och daghem eller skola är viktigt.