Egenvårdsprogram
4. Bildvägledning
Bildvägledning innebär att handlingens ordningsföljd visas med hjälp av bilder. Bilderna kan vara ritade eller fotografier. De placeras i handlingsordningen, till exempel i en rad eller ovanpå varandra.
Bildvägledning används som ett komplement till verbal vägledning.
Det lönar sig att använda bilder som ett hjälpmedel för rutiner i hemmet. Ett dagsschema med bilder hjälper barnet att uppfatta vad som händer och i vilken ordning.
Bilder som stöd vid övergångar
Ett barns dag består av återkommande rutiner. Till exempel innebär morgonrutinerna många övergångar från en aktivitet till en annan, som till exempel att klä på sig, äta frukost, borsta tänderna och gå till dagis eller skola.
Övergångar innebär ofta utmaningar i vardagen.
Det kan vara svårt för barnet att avsluta en bra lek för att börja klä på sig eller gå och äta. Barnet kan fastna i den aktivitet, situation eller sak som hen håller på med. Då kan det vara svårt att gå vidare till en ny aktivitet.
Övergångar kan underlättas genom att strukturera situationer tydligare, till exempel genom att använda ett dagsschema med bilder. Det gör det lättare för barnet att märka och förstå vad som händer, vad som krävs av hen och hur lång tid en aktivitet kommer att ta.
Övning: ta i bruk bildvägledning
Varför?
Du lär dig att använda bildvägledning som en del av vardagen.
Du stöder barnets egna förmåga i vardagsrutiner. Aktiviteterna bli smidigare och barnet får känna känslor av att lyckas.
Hur?
Det lönar sig att öva bildvägledning till en sak dagligen i minst två veckors tid. Under de första dagarna titta på bilderna tillsammans med barnet och använd verbal vägledning för att komplettera bilderna. Gradvis vägled barnet att titta på bilderna för att se vad som ska göras härnäst.
Uppmuntra och beröm barnet för lyckanden.
Ta i bruk
Välj en situation där bilderna tas i bruk. Du kan använda bilderna antingen för att skapa ett dags- eller veckoschema eller för att öva en specifik rutin.
Till exempel kvällsrutiner:
- Bestäm vilka steg som ingår i situationen. Till exempel kvällsmål, dusch, tandborstning, pyjamas på, godnattsaga.
- Rita eller skriv ut en bild av varje aktivitet. Du kan också hitta färdiga bilder i slutet av övningen som en utskrivbar pdf.
- klistra upp bilderna i rätt ordning, till exempel på väggen i barnets rum.
- När du vägleder barnet verbalt, visa samtidigt bilden av det du vägleder. Visa bilden på tandborstning när du vägleder barnet att borsta tänderna.
- Uppmuntra också barnet att följa sina egna framsteg genom bilderna. "Titta, nu har du gjort de här två delarna, bra! Bara två kvar. Vad ska du göra härnäst?"
- Efter varje avklarat steg vänder du bilden upp och ner.
- Beröm barnet att för att hen övar på att använda bildvägledning och hjälp barnet att se fördelarna med bildvägledning. "Vad bra att du har övat på att använda kvällsbilder! Jag har märkt att dina kvällsrutiner går riktigt bra."
- Använd bilder som en del av vardagsrutinerna. När övningen har gett resultat och du inte längre behöver bilder för en sak, kan du välja en annan rutin att öva på.
Kom ihåg
Bilder används inte för att barnet inte skulle förstå tal, utan för att stödja barnets exekutiva funktioner. Bildvägledning kan hjälpa barnet att fungera i vardagliga situationer. Alla barn har nytta av bildstöd.
Bilderna kan skrivas ut eller ritas själv. Bilder kan till exempel skrivas ut på bibliotek.