Skip to main content

Egenvårdsprogram

5. Lek och skoj

Ett barn med talängslan kan tillbringa en betydande del av sin dag i ett stressat tillstånd. På fritiden behövs det därför som motvikt avslappnade stunder som får barnet att må bra. Man kan t.ex. leka eller göra andra roliga aktiviteter.

Att leka är ett sätt för barn att bearbeta tankar och lära sig nya färdigheter. Lekstunderna kan dessutom lindra talängslan. Fysisk lek och skoj slappnar av hela kroppen, inklusive talsystemet.  

Varför lönar det sig att skoja och leka? 

Det är svårt att vara stressad, lekfull och glad på samma gång. Glöm inte leken och glädjen i vardagen!  

Ett barn med talängslan kan även i övriga situationer och överlag vara mycket medveten om sina egna handlingar och vara rädd för att göra fel eller misslyckas.

Det är ändå viktigt att lära sig att klara av försök och misstag, eftersom man lär sig nya färdigheter endast genom att öva.  

Att prova på nya saker man är osäker på känns ofta tryggare hemma i samband med skojiga lekar än till exempel på dagis. 

Övning a): Föregå med gott exempel

Mål 

Du visar för barnet att alla ibland gör fel. Barnet ser hur man kan klara av ett misslyckande och frustrationen i samband med det. 

Anvisning 

  • Berätta för ditt barn om situationer där du själv har gjort ett fel eller misslyckats. När sådana stunder inträffar i vardagen, stanna upp. Fundera på vad som hjälper i situationen.  
  • Berätta för barnet att man får harmas och vara upprörd över ett misslyckande, men att känslan slutligen går över.  
  • Berätta om en färdighet som du behövde mycket tid och många försök för att lära dig.

Övning b): En tokrolig övning

Mål 

Öva på att göra fel och att utstå det. 

Anvisning 

Ställ frågor till varandra på så sätt att man avsiktligen ska svara fel. 

Håll stämningen lättsam. Försök att hitta på så tokiga svar som möjligt. Om barnet inte ännu själv vågar svara fel ska du ändå visa hur man gör. 

Frågorna ska vara enkla, faktabaserade frågor. De kan till exempel gälla färger, storlekar eller andra synliga egenskaper på olika saker. 
 
De ska inte ha något särskilt affektionsvärde för barnet. De ska inte heller vara åsiktsfrågor, som "Vilket är bättre, choklad eller salmiak?" 

Nedan följer några exempel på lämpliga frågor och svar 

  • Vilken färg har jordgubbar? – Blå 
  • Är solen grön? – Ja 
  • Sant eller falskt: ett lejon är mindre än en fluga? – Sant