Skip to main content

Egenvårdsprogram

14. Jag berättar, frågar och lyssnar

Att lyssna, fråga och turas om är en del av den ömsesidiga diskussionen. Barn med nepsy-drag har ofta naturliga berättarfärdigheter. De berättar gärna om saker som intresserar dem. Färdigheterna att fråga, lyssna och växla kan däremot behöva övas.

Färdigheter i att föra ömsesidiga diskussioner behövs i alla relationer. Diskussionen bygger på fyra färdigheter  

  • att berätta 
  • att fråga 
  • att lyssna 
  • att turas om 

Man kan öva sina färdigheter i att föra ömsesidiga diskussioner först hemma med sina föräldrar eller syskon. När färdigheterna har stärkts hemma kan man fortsätta öva även utanför hemmet.

I videon kan du se ett skådespelat exempel på hur man kan öva på att föra ömsesidiga diskussioner tillsammans med barnet. 

Tipsa barnet

Människor gillar vanligtvis att bli frågade saker. Genom att fråga och lyssna kan du visa att du är intresserad av den andra personen och vad hen säger. 

Övning: Jag berättar, frågar och lyssnar

Mål 

Målet med övningen är att lära barnet färdigheter i att föra en ömsesidig konversation. Under övningen kan barnet öva på att berätta, lyssna, turas om och vänta på sin tur.  

Anvisning 

Det är bra att göra övningen först på tu man hand med barnet. När diskussionen på tu man hand går smidigt kan ni ta med en tredje person och öva på att diskutera i grupp.  

Den person vars tur det är att tala håller ett föremål i handen. Det kan till exempel vara en mjuk leksak, en kudde eller en lego.  

Välj ett ämne som ni vill öva på att diskutera. Det kan till exempel vara födelsedagar. Kom ihåg att lyssna noga på vad den andra personen berättar och frågar.  

Diskussionsövning

Person 1: Berätta något som har att göra med ämnet och ställ sedan en fråga till den andra personen. Räck över föremålet till den andra personen. 

Person 2: Svara på den andras fråga. Dela din egen erfarenhet eller tanke om ämnet och fråga något av den andra. Räck över föremålet till den andra personen. 

Person 1: Svara på den andras fråga. Dela din egen erfarenhet eller tanke om ämnet och fråga något av den andra. Räck över föremålet till den andra personen. 

Person 2: Svara på den andras fråga. Dela din egen erfarenhet eller tanke om ämnet och fråga något av den andra. Räck över föremålet till den andra personen. 

Turas om att fortsätta diskussionen tills du inte kan komma på något mer att berätta eller fråga och det är dags att byta ämne. 

När det börjar gå smidigt att turas om, lyssna och fråga kan ni lämna bort föremålet och ha en mer fri diskussion.  

Exempel

Person 1: Jag fyller år i juni. Jag tycker att det bästa med födelsedagar är att få bjuda in kompisar till en fest. När fyller du år?  

Person 2: Min födelsedag är den trettonde september. Jag gillar också att ha en fest. Vad tycker du är roligast att göra på ett födelsedagskalas?  

Person 1: Jag gillar mete mest. I den leken får gästerna och jag meta bakom gardinen efter överraskningar. Alla är oftast glada då. Vilken har varit ditt bästa födelsedagskalas?  

Person 2: Mitt bästa födelsedagskalas var en piratmaskerad för två år sedan. Vilken har varit ditt bästa födelsedagskalas? 

Försök och observera

Öva på att diskutera olika ämnen regelbundet i 2–4 veckor.  

  • Förändrades något? Hur märker du förändringen?   
  • Har något i er vardag blivit lättare?  
  • Är sättet ni valt för förverkligandet bra?  
  • Skulle det vara bra att prova en annan mätare?   
  • Vilka utmaningar har ni stött på under övningen? 
Loading ...

Kom ihåg

Färdigheter i att föra en ömsesidig diskussion kan övas upp. Ofta är det svåraste att lyssna, ställa frågor och turas om.  

Omedelbar positiv respons under övningen uppmuntrar barnet att öva och utvecklas i den nya färdigheten.  

Diskussionsövningar kan överföras till vardagen genom att uppmuntra barnet att diskutera, ställa frågor och lyssna.