Skip to main content

Egenvårdsprogram

24. Sensoriska övningar

Ett barn kan söka trevliga känslor så starkt att det stör vardagen. Det är bra att planera en lämplig tid, ett lämpligt sätt och en lämplig plats för att få behagliga sinnesintryck.

Barnet kan söka behagliga känslointryck. Då kan hen oavsiktligt röra andra på olämpliga sätt när de vill känna på något, till exempel kläder eller hår. Som hjälpmedel kan man använda en låda i vilken man samlar material som är behagliga för barnet att känna på. 

Övning 1: Föremål som känns sköna-lådan

Mål 

Målet är att ge barnet möjligheten att röra, känna på och smeka behagliga material.  

Anvisning 

Välj en låda för barnet. Det kan till exempel vara en tom skokartong.  

Samla olika föremål och material som barnet gillar att röra vid i lådan.  

Sådana kan vara t.ex. 

  • ett stycke mjukt tyg 
  • ett mjukt garnnystan 
  • slime som används för lek 
  • föremål som har en knottrig yta 
  • en liten mjuk leksak 
  • ett föremål av slätt material  
  • strumpbyxor 
Kom överens om följande 
  • Var förvaras lådan? 
  • När är det möjligt att använda den? 
  • Tar ni med er lådan någonstans?  

Försök och observera 

Observera om ditt barns beteende förändrades när lådan togs i bruk.  

  • Förändrades något? Hur märker du förändringen?   
  • Har något i er vardag blivit lättare?  
  • Skulle det vara bra att prova en annan metod?   
  • Vilka utmaningar har ni stött på under övningen? 
Loading ...

Övning 2: Doftpåse

Mål 

Målet är att ge barnet möjlighet att lukta på behagliga dofter i olika situationer och miljöer. Påsen kan också hjälpa barnet att klara sig i miljöer med obehagliga lukter.  

Anvisning 

Välj en påse dit ni kan lägga saker som barnet tycker doftar gott. Det är bra om påsen är gjord av plast eller har någon sorts ytbehandling så att den inte stör andra människor.  

Fundera tillsammans med barnet på vilken typ av föremål ni ska lägga i påsen.  

Till exempel 

  • ett doftande ljus 
  • ett suddgummi 
  • ett doftande läppbalsam 
  • en sida från en gammal bok 
  • en liten påse med kryddor eller örter 
  • ett andningsskydd eller en scarf för att skydda sig för obehagliga lukter  

Kom överens om var påsen ska förvaras och när den ska användas.  

Försök och observera 

Förändrades barnets beteende efter att ni började använda doftpåsen.  

  • Förändrades något? Hur märker du förändringen?   
  • Har något i er vardag blivit lättare?  
  • Skulle det vara bra att prova en annan metod?   
  • Vilka utmaningar har ni stött på under övningen? 
Loading ...

Kom ihåg

Sinnesupplevelser är individuella, och därför finns det skillnader i hur olika människor upplever sensoriska stimuli.  

Det är bra att öva metoder som har att göra med sinnen om den sensoriska överkänsligheten eller strävan efter vissa sinnesintryck avsevärt stör barnets vardag.  

När ni gör övningar som är förknippade med sinnen är det viktigt att ge barnet tillräckligt med tid att öva nya upplevelser.