Skip to main content

Egenvårdsprogram

2. Vart är vi på väg?

Förberedelsen hjälper barnet att hantera nervositeten inför nya människor, platser och situationer. Det kan minska barnets osäkerhet och öka hens känsla av säkerhet och självständighet.

Till exempel kan följande metoder användas för att hjälpa till att förbereda för händelser:  

  • Markera i kalendern den tid då aktiviteten som avviker från vardagen äger rum.  
  • Gör tillsammans med barnet en skriftlig plan eller en plan med bilder för händelsen i förväg.  
  • Titta i förväg på bilder av den plats ni går till eller de människor ni möter.  
  • Använd en timer före ni ska ge er av för att barnet ska kunna förbereda sig på att åka.  
  • Stöd barnet muntligt genom att berätta vad som kommer att hända till följande. 

I videon kan du se ett skådespelat exempel på hur man kan öva att förbereda sig på händelser tillsammans med barnet. 

Övning: Vart är vi på väg?

Mål 

Målet med övningen är att minska barnets osäkerhet inför den kommande händelsen. Samtidigt kommer hens självständighet att öka och det blir lättare att agera under händelsen.  

Anvisning

Tänk på hur mycket tidigare det lönar sig att börja förbereda. Du märker genom att prova vad som är rätt tid för ditt barn.

Gör en plan för en kommande händelse genom att rita eller skriva en lista.

Ni kan använda den färdiga pdf-mallen nedan eller skapa en mall tillsammans med barnet.

Om ni är på väg till en plats barnet inte känner till kan ni bekanta er med den på nätet.

När ni gör planen kan ni använda följande frågor som hjälp:

  • Vad kommer ni att göra?
  • När?
  • Med vem?
  • Hur åker ni?
  • Var är ni?
  • Hur länge?
  • Vad gör ni innan ni åker?
  • Vad behöver man komma ihåg?
  • Vad kommer ni överens om i förväg?
  • Hur åker ni hem?

Exempel

I övermorgon går vi till biblioteket.

Innan vi åker måste vi packa böckerna som ska lämnas tillbaka och lägga bibliotekskortet i väskan.

Vi åker kl. 10.00 och är borta i ca 1,5 timme. Vi kollar klockan för tiderna.

Pappa, lillasyster och du går till biblioteket.

Vi åker bil. På vägen dit får du sitta i framsätet och välja radiostation.

Från parkeringen går vi till biblioteket. I biblioteket går vi till barnavdelningen.

I biblioteket talar man med en tyst röst och går från en plats till en annan. Om du inte vet vad du ska göra kan du fråga pappa.

Du kan låna totalt fem böcker. När du har hittat en intressant bok ger du den till pappa.

Du kan läsa böcker i biblioteket i 20 minuter. Då kan du också dricka saft. Pappa berättar när du har 10 minuter kvar och när ni ska gå hem. Till slut lånar vi böckerna.

Efter att ha lånat böckerna går vi till bilen. Lillasyster får sitta i framsätet på vägen hem och välja radiostation.

Försök och observera

Prova övningen aktivt i 2-4 veckor.

Observera:

  • Förändrades något? Hur märker du förändringen?
  • Har något i er vardag blivit lättare?
  • Är sättet ni valt att förverkliga programmet bra?
  • Skulle det vara bra att prova en annan metod?
  • Vilka utmaningar har ni stött på under övningen?

Som stöd för övningen

Kom ihåg

Barn med nepsy-drag har nytta av förberedelse och flera upprepningar i nya situationer.   

En förhandsplan hjälper ditt barn att klara av spännande situationer.